Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Wybór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania to jedna z najważniejszych rzeczy, które powinniśmy zrobić przed rozpoczęciem działań SEO. Pozycjonowanie strony nawet przez najlepszą firmę SEO, nie będzie miało wysokich efektów w sprzedaży, jeżeli dobierzemy nieodpowiednie słowa kluczowe. Niestety firma pozycjonerska bez naszej pomocy nie jest w stanie w pełni dobrać odpowiednich słów kluczowych. Firma SEO nie ma wiedzy na temat produktów jakie oferuje obsługiwana firma, czego ma najwięcej na magazynie oraz co najlepiej jej się sprzedaje i jak wysoką marżę ma na danym produkcie.

Na wstępie należy zastanowić się, które produkty (z ekonomicznego punktu widzenia usługa jest również produktem) najlepiej nam się sprzedają oraz sprzedaż jakich produktów jest dla nas najbardziej atrakcyjna. Warto zaznaczyć, że nie należy kierować się sprzedażą w sklepie stacjonarnym, ponieważ Internet rządzi się zupełnie innymi prawami.

Jak sprawdzić frazy do pozycjonowania?

Następnie należy zastanowić się w jaki sposób internauci szukają wybranych produktów. Podstawowym narzędziem, aby sprawdzić ile osób wchodzi na dane słowo kluczowe jest Planer Słów Kluczowych od Google. Narzędzie to znajdziemy w panelu Google Ads i jest ono darmowe. Planer Słów Kluczowych ma również funkcję szukania nowych słów kluczowych.

Oczywistym jest, że frazy kluczowe bardziej ogólne, złożone z mniejszej ilości słów będą miały większą ilość wyświetleń, jednak będą one nieporównywalnie cięższe do pozycjonowania niż słowa kluczowe typu long talil (długi ogon), złożone z min. 3 słów. W tym przypadku konieczne jest znalezienie równowagi.

Słowa kluczowe ogólne, czy long tail?

Nawet jeżeli rozliczamy się z firmą pozycjonerską ryczałtowo, a rodzaj fraz nie ma zmienić budżetu pozycjonowania, nie wybierajmy tych ogólnych, które potencjalnie mają wygenerować dużą ilość wejść. Ich wejście do pożądanych pozycji, czyli top 3, będzie mocno odroczone w czasie, o ile w ogóle będzie możliwe. Frazy ogólne, rzadko kiedy mają wysoki współczynnik konwersji. Internauci wpisujący frazy ogólne najczęściej robią research i nie są zdecydowani na zakup danego produktu. Zastanów się czy wpisując kiedyś ogólną frazę np. spodnie jeansowe od razu dokonałeś zakupu? Raczej najpierw zrobiłeś research, które spodnie są najlepsze, a później wyszukiwałeś konkretnego modelu np. spodnie jeansowe Lee czarne 142, w celu zakupu ich w najlepszej cenie.

Frazy kluczowe long tail będą miały wyższy współczynnik konwersji sprzedaży i znacznie szybciej wejdą do pozycji top 3. Zauważmy, że tworząc frazy typu long tail niektóre słowa zawarte w nich będą się powtarzały. np. kancelaria prawna Kraków i kancelaria adwokacka małopolska. Dzięki temu zjawisku efektem ubocznym, lecz pożądanym, pozycjonowania fraz long tail będzie poprawa pozycji fraz ogólnych.

Frazy kluczowe nie mogą być jednak zbyt szczegółowe, bo będą generowały zbyt mały ruch. Zweryfikować należy to np. w narzędziu Planera Słów Kluczoywch.

Jak dobrać słowa kluczowe do nowej strony internetowej?

Aby dobrać słowa kluczowe do nowej witryny, która oczywiście może być sklepem internetowym, warto przejrzeć strony internetowe konkurencji oraz frazy, na jakie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. W tym celu warto skorzystać z narzędzia Semstorm lub SimilarWeb. Oczywiście tego typu analizą nie sprawdzimy danych sprzedażowych, które de facto są najważniejsze.

Przydatnymi narzędziami, którymi sprawdzimy czego szukają internauci jest również Answer The Public i Search Intend. Są to narzędzia, które wręcz podpowiadają słowa kluczowe.

Jak dobrać słowa kluczowe do sklepu internetowego?

Jeżeli mamy już funkcjonującą przez jakiś czas (najlepiej ponad rok) stronę lub sklep internetowy, mamy znacząco ułatwione zadanie jeżeli chodzi o dobór słów kluczowych do pozycjonowania. Oczywiście możemy skorzystać z wyżej wymienionych narzędzi. Z pomocą Semstorm możemy wyszukać frazy, które są w top 20, oczywistym jest, że frazy, które już są wysoko w pozycjach Google znacznie łatwiej będzie „wbić do top 3”, niż np. te które jeszcze w ogóle nie są zaindeksowane przez wyszukiwarkę. Narzędzie Semstorm również dostarcza informacje na temat ilości wyświetleń danych słów kluczowych.

Jeszcze lepsza jest sytuacja, gdy na stronie internetowej zbieraliśmy dane dotyczące ruchu np. poprzez Google Analytics i Google Search Console. Jeżeli mieliśmy poprawnie skonfigurowane te narzędzia, wystarczy, że wejdziemy w zakładkę pozyskiwanie – cały ruch – kanały. W ten sposób możemy sprawdzić jaki przychód wygenerowały dane słowa kluczowe na naszej stronie internetowej. W takiej sytuacji wybór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania jest już prosty 😉

Jeżeli nadal nie wiesz jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania lub nie jesteś pewny czy obecnie pozycjonowane frazy są poprawne, serdecznie zapraszamy do kontaktu. Wykonamy bezpłatną analizę fraz kluczowych!

Analiza strony internetowej

Ze względu na dynamiczne medium jakim jest Internet, istnieje potrzeba ciągłego dostosowywania strony internetowej do zmieniającego się otoczenia. Strona www powinna być stale rozwijana i aktualizowana, aby zachowane zostało jej bezpieczeństwo i kompatybilność z innymi aplikacjami. Istnieje wiele narzędzi internetowych, które za pomocą algorytmów, analizują stronę internetową i wskazują błędy, które należy poprawić. Poniżej zostaną opisane wybrane z nich.

Analiza prędkości wczytywania się strony internetowej

Jednym z popularniejszych tego typu narzędzi jest Google PageSpeed Insights, w tym przypadku wystarczy wpisać adres URL strony internetowej, która ma zostać poddana analizie. Automatyczny program od Google przeanalizuje witrynę w kilka minut i oceni ją pod kątem prędkości wczytywania się, zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych. Aplikacja podaje również ogólne informacje na temat sposobów na przyśpieszenie wczytywania się strony www.[1]

Analiza poprawności sprawdzania ruchu

Aby sprawdzić poprawność wykorzystywanych na stronie internetowej tagów JavaScript, których dotyczył artykuł – Jak sprawdzać ruch na stronie? można wykorzystać Tag Assistant. Narzędzie pochodzi również od Google i jest możliwe do wykorzystania jako rozszerzenie przeglądarki Google Chrome. Rozszerzenie po uruchomieniu, niemal natychmiastowo analizuje kod strony www i zamieszczone na niej tagi, dostarczając informacji czy zostały one poprawnie zaimplementowane. Dzięki Tag Assistant możliwe jest sprawdzenie, w którym miejscu kodu strony internetowej znajduje się dany tag. W przypadku niepoprawnej implementacji tagu, w rozszerzeniu przeglądarki internetowej, można wyszukać informacje na temat poprawnego umiejscowienia danego kodu JavaScript.

Analiza optymalizacji SEO strony internetowej

Istotność optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, została wytłumaczona m.in. w artykule Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych. Screaming Frog Seo Spider to program do instalacji na komputerze, który pozwala na szczegółowe sprawdzenie optymalizacji strony www pod kątem SEO. Aplikacja analizuje i przedstawia stronę internetową jako posegmentowane, części kluczowe dla optymalizacji SEO. Są to przede wszystkim: Adresy URL kierujące do witryny docelowej oraz zewnętrznych stron internetowych, wszystkie strony witryny z informacją nt. kodu odpowiedzi HTTP oraz innymi bardzo istotnymi informacjami. Treść znaczników meta, treść nagłówków HTML, wielkość obrazów na stronach wraz z ich rozszerzeniem. Screaming Frog, pozwala na różnorodne zestawianie danych, związanych z optymalizacją witryny internetowej, tak aby były przejrzyste, do wyciągania z nich wniosków. Możliwe jest również szybkie wyszukanie duplikatów treści, zarówno w obrębie znaczników meta jak i treści widocznej dla internautów.

Skontaktuj się z Efficient Solutions i zleć nam darmową analizę Twojej strony lub sklepu internetowego!

[1] https://developers.google.com/speed/

Analiza ruchu na stronie internetowej

Analiza danych dotyczących ruchu na witrynie internetowej jest niezbędna. Dzięki tego typu informacjom wiemy, czy w ogóle ktoś wchodzi na daną stronę internetową. Umożliwia to również oszacowanie skuteczności strony internetowej oraz innych działań marketingowych związanych z witryną, poddaną analizie.[1]

Narzędzia do analizy ruchu

Istnieje wiele narzędzi do analizy ruchu na witrynie internetowej, jednak najpopularniejszym jest przytoczony w poprzednim artykule Google Analytics. Narzędzie to porządkuje dane, otrzymane z danej strony internetowej przez tag JavaScript. Dzięki Google Analytics, możemy analizować dane na temat ilości użytkowników, którzy odwiedzili daną stronę, określone w czasie. Możliwe jest również przybliżone określenie wieku i płci internautów, którzy przeglądali witrynę internetową. Podobne informacje na podstawie przytoczonego narzędzia analitycznego, można uzyskać również na temat ogólnych zainteresowań, języka oraz lokalizacji, a także urządzeń, systemów i przeglądarek internetowych. Ważne jest, aby zaznaczyć, że dane dostępne w programie udostępnianym przez Google, są anonimowe, nie ma możliwości jednoznacznej identyfikacji internauty na ich podstawie, co jest przede wszystkim istotne po wprowadzeniu rozporządzenia RODO, które zostało opisane w artykule RODO w sklepie internetowym 4.3.[2]

Jakie informacje dostarcza Google Analytics?

Google Analytics dostarcza także informacji nt. pochodzenia ruchu na stronie. Ruch ten jest przedstawiony w ogólnym podziale takim jak np. wyniki organiczne, płatne i media społecznościowe oraz bardziej szczegółowym, gdzie podane są konkretne witryny np. facebook.com, google.pl, mail.google.com. Jeżeli narzędzie to, zostanie podłączone z Google Search Console, czyli platformą pozwalająca na zoptymalizowanie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej, tego samego producenta, będą możliwe do analizy kolejne dane. Będą one dotyczyły m.in. ilości wyświetleń konkretnych stron danej witryny, przedstawionych w formie wyników wyszukiwania oraz liczby przejść na te strony. Dostępne będą również informacje, na temat zapytań w wyszukiwarce Google, z których internauci przechodzą na analizowaną witrynę internetową.[3]

Narzędzie analityczne od Google posiada również funkcję, dzięki, której możliwa jest analiza przepływu użytkowników, między stronami witryny internetowej. Możliwe jest również sprawdzenie czasu wczytywania się witryny internetowej oraz określenie czego użytkownicy szukają, z wykorzystaniem wewnętrznej wyszukiwarki witryny internetowej.[4]

Konwersja w Google Analytics

Dzięki konfiguracji konwersji, która została zdefiniowana w artykule – Co to jest Google Ads, możliwa jest również analiza danych, ich dotycząca oraz łączenie innych danych z konwersjami. Najpopularniejszym rodzajem konwersji w sklepie internetowym jest dokonanie zakupu, można do niej dopisać również wartość. W takiej sytuacji istnieje możliwość szybkiego porównania kosztów danej kampanii oraz przychodów, które wygenerowała. Ważnymi danymi, jest również czas do zakupu, dzięki któremu możemy sprawdzić po jakim czasie od wejścia na witrynę internetową, użytkownik wykonał określoną konwersję np. zakupu.[5]

Google Analytics umożliwia także analizę ruchu w czasie rzeczywistym. Przekazując informacje z jakiej lokalizacji oraz medium pochodzi dany ruch oraz na jakiej podstronie w danym momencie znajduje się internauta. W czasie rzeczywistym, można obserwować również dokonywanie przez użytkownika witryny internetowej konwersji.[6]

Powyższe informacje to oczywiście tylko część możliwości narzędzia analitycznego Google. Przedstawia oraz zestawia ono dane w wieloraki sposób, możliwe jest również do szerokiego rozbudowania m.in. przez integrację z innymi narzędziami Google.[7]

[1] K. Marzec, Narzędzia Google dla e-commerce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017, s. 173 – 174

[2] https://pl.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics

[3] https://marketingplatform.google.com/about/analytics/

[4] https://marketingplatform.google.com/about/analytics/

[5] Ibidem

[6] Ibidem

[7] Ibidem

Jak sprawdzić ruch na stronie?

Aby możliwe było śledzenie ruchu na witrynie internetowej, niezbędne jest przystosowanie jej do tego. Znane są 3 metody zbierania danych dotyczących ruchu na witrynie internetowej. Są to tagi JavaScript, dzienniki serwerowe oraz obrazy web beacon.[1]

Zbieranie danych przez tag JavaScript

Wykorzystanie tagu JavaScript na stronie jest najpowszechniejszą obecnie metodą zbierania danych nt. ruchu online, szczególnie w celach marketingowych. Tag JavaScript musi być zamieszczony na każdej podstronie witryny. W momencie wczytywania się strony, podmienia on pliki cookies przeglądarki, a następnie wraz z IP użytkownika, wysyła je do określonego serwera, który najczęściej zbiera te informacje. Metoda ta pozwala na zbieranie dużej ilości informacji o internaucie, o ile wyraża on zgodę na zapis i odczyt danych w plikach cookies oraz dopuszcza na wykonywanie się kodu JavaScript. Szacuje się, że liczba internautów, którzy nie pozwalają na wykorzystywanie plików cookies i wykonywanie się kodu JavaScript stanowią ok. 2%. Najważniejsze zbierane informacje to źródło, z którego użytkownik trafił na stronę internetową, czas między otwarciem jednej podstrony i kolejnej, przybliżona lokalizacja.[2]

Dzienniki serwerowe i logi

Druga metoda zbierania danych to dzienniki serwerowe i zapisane w nich logi. Podczas wysyłania zapytania do serwera, poprzez wpisanie adresu URL w przeglądarkę internetową i zatwierdzenie jej, serwer tworzy zapis w dzienniku serwera może to być np. adres podstrony, adres IP, typ przeglądarki, data i godzina. Dzienniki serwerowe rejestrują ruch na stronie w każdym momencie jej wywołania, nie zależnie od ustawień wyszukiwarki internetowej użytkownika. Zbieranie danych w ten sposób, zostało zaprojektowane z myślą o wykrywaniu błędów serwerów, z tego względu nie dostarczają wystarczających informacji marketingowych m.in. takich jak pochodzenie ruchu.

Obrazy web beacon

Obrazy web beacon to najczęściej przeźroczysta, jednopikselowa grafika w formacie GIF. Podczas wczytywania się strony, więc i zamieszczonego na niej obrazu beacon, wysyła ona informację do zewnętrznego serwera wraz z informacjami o przeglądanej stronie. Serwer wysyła obrazek GIF wraz z kodem, który przetwarza pliki cookies oraz przechwytuje m.in. informacje nt. adresu IP i czasie oglądania strony. Obrazy web beacon, obecnie wykorzystuje się przede wszystkim do zbierania danych w kampaniach e-mailingowych. Zbieranie danych, za pomocą tej metody jest niemożliwe w przypadku nie wczytania grafiki z pikselem beacon, np. gdy klient poczty e-mail, ma wyłączoną opcję automatycznego wyświetlania zdjęć.[3]

Najpopularniejsza metoda sprawdzania ruchu na stronie

Metoda najpowszechniej używana do zbierania danych marketingowych czyli tag napisany w języku JavaScript, wykorzystywany jest m.in. przez najpopularniejsze narzędzie do analizy statystyk witryn internetowych Google Analytics. Znacznik tej aplikacji, znajduje się na ponad 10 milionach witryn internetowych.[4]  Narzędzie Google Analytics zostało opisane w następnym artykule – Analiza ruchu na stronie internetowej Tag JavaScript wykorzystywany jest również w przypadku remarketingu, czy reklam, które wyświetlają się użytkownikom, którzy odwiedzili związaną z nimi witrynę internetową. Różne narzędzia e-marketingowe, wykorzystują odmienne tagi do zbierania danych oraz remarketingu. Korzystanie z wielu tagów na jednej witrynie internetowej może zaburzyć ich działanie oraz obniżyć szybkość jej wczytywania się. Z tego względu Google stworzyło narzędzie do zarządzania najpopularniejszymi tagami w witrynie internetowej.

Menadżer tagów Google to system do zarządzania tagami, aby z niego korzystać, wystarczy zaimplementować fragment jego kodu w witrynie internetowej, w odpowiednim miejscu, w sekcji head. Po tej czynności, będziemy mogli bez ręcznego modyfikowania kodu witryny, konfigurować najpopularniejsze tagi, na bieżąco je dodawać, aktualizować i usuwać. Ryzyko, że kody będą ingerowały między sobą, zostanie zminimalizowane. Menadżer tagów działa również z aplikacjami mobilnymi.[5]

[1] https://www.conversion.pl/blog/metody-zbierania-danych-tagi-javascript-dzienniki-serwerowe-obrazy-web-beacon/

[2] https://www.conversion.pl/blog/google-analytics-z-czym-to-sie-je/

[3] https://www.conversion.pl/blog/metody-zbierania-danych-tagi-javascript-dzienniki-serwerowe-obrazy-web-beacon/

[4] https://semahead.pl/blog/google-analytics-witaj-w-krainie-czarow.html

[5] https://support.google.com/tagmanager/answer/6102821?hl=pl&ref_topic=3441530

Prawa konsumenta

Prawa konsumenta jest to zbiór praw, które przysługują konsumentom, określone w różnych aktach normatywnych. Prawa te wywierają duży wpływ na przedsiębiorców działających na rynku B2C.

Zwroty towaru

Tego typu aktem normatywny jest np. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Jednym z najistotniejszych postanowień jest regulacja dot. zwrotów produktów zakupionych poza sklepem. W takim przypadku konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania produktu. Kolejne 14 dni od odstąpienia od umowy to termin, podczas którego nabywca ma czas na zwrot zakupionego produktu, warto pamiętać, że liczy się moment nadania, a nie dostarczenia do sprzedawcy produktu. Wówczas, przedsiębiorca zobowiązany jest również do zwrotu kosztów dostawy produktu, w pierwszą stronę, dotyczy to jednak, najtańszej możliwości dostawy z pominięciem odbioru osobistego. Przedsiębiorca, zarówno ma obowiązek przestrzegania powyższych praw, jak i informowania o tych prawach konsumenta, jeszcze przed dokonaniem zakupu. W przypadku braku obowiązku informacyjnego, konsument może wykonywać swoje prawo do zwrotu, w terminie do 12 miesięcy od otrzymania produktu.

Rękojmia, inaczej gwarancja prawna

Kolejnym prawem konsumenta wynikającym z przepisów kodeksu cywilnego jest rękojmia, nazywana również gwarancją prawną. Jest to odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne, sprzedanej rzeczy. Wady fizyczne produktu mogą polegać na: zmniejszeniu jego wartości lub użyteczności, niekompletności, albo braku określonych właściwości. Wady prawne mogą dotyczyć natomiast: Na należeniu rzeczy do osoby trzeciej, a nie sprzedającego. Na tym, że sprzedawana rzecz jest obciążona prawem na rzecz osoby trzeciej. Na rzecz nałożono ograniczenie w zakresie korzystania z niej. Sprzedawca na podstawie rękojmi, odpowiada za powyższe wady w ciągu dwóch lat, od dnia wydania rzeczy konsumentowi. W przypadku wystąpienia i zgłoszenia przez konsumenta jednej z wad produktu, jego sprzedawca zobowiązany jest do niezwłocznego usunięcia tej wady lub wymiany na produkt bez wad. Jeżeli termin załatwienia sprawy jest nadmierne niedogodny dla konsumenta, sprzedawca zobowiązany jest zaakceptować odstąpienie od umowy, czyli najczęściej przyjąć produkt i zwrócić poniesione przez konsumenta koszty zakupu, a w niektórych przypadkach również koszty transportu.[1] Bardzo ważne jest rozróżnienie gwarancji i rękojmi, ta pierwsza nie jest narzucana przez przepisy kodeksu cywilnego. W przypadku gwarancji, występuje duża dowolność, jeżeli chodzi o określanie terminów załatwienia sprawy oraz jej zakresu.

Platforma ODR

Dnia 9 stycznia 2016 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE.[2] Następstwem tej ustawy było uruchomienie platformy 15 lutego tego samego roku. Jak sama nazwa wskazuje, rozporządzenie o którym mowa, dotyczy platformy ODR, którą jest serwis internetowy. Za pośrednictwem tego medium, konsument korzystając z niezależnego mediatora, może rozstrzygać spór z przedsiębiorą, bez konieczności fizycznego spotykania się. Jednym z obowiązków, dotyczących tych przepisów, jest udostępnienie adresu URL do platformy ODR w łatwo dostępnym miejscu, w witrynie internetowej oraz zamieszczenie wystarczających informacji na temat tej platformy.[3]

Od 28 maja 2018 roku strony i sklepy internetowe obowiązuje RODO – kliknij i sprawdź jak przestrzegać praw jego dotyczących.

[1] http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf

[2] https://eur-lex.europa.eu/legal- content/PL/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2013.165.01.0001.01.POL&toc=OJ:L:201 3:165:TOC#ntr3- L_2013165PL.01000101-E0003

[3] https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumers_pl

RODO w sklepie internetowym

Dnia 25 maja 2018 roku wymogi dotyczące ochrony danych osobowych uległy bardzo znaczącej zmianie. W życie weszło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Uchyliło ono Dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych. Rozporządzenie to potocznie zwane jest rozporządzeniem ogólnym o ochronie danych osobowych, w skrócie RODO. Oryginalny dokument – GDPR (z ang. General Data Protections Regulation), objętościowo wynosi 88 stron A4[1], wprowadzająca to rozporządzenie polska ustawa składa się z 33 stron.[2] Z tych względów w tym rozdziale zostaną opisane jedynie wybrane aspekty powyższych aktów prawnych.

Wpływ RODO na strony i sklepy internetowe

Rozporządzenie ogólne o ochronie danych osobowych wpływa nie tylko na treści związane z regulaminami witryn internetowych, ale również określa ogólne wymogi dotyczące infrastruktury IT, a także zabezpieczenia danych osobowych w formie dokumentowej – np. umowy sporządzone na papierze. Administrator danych osobowych (w skrócie ADO) zgodnie z rozporządzeniem ma obowiązek uwzględnić ochronę danych osobowych już na etapie projektowania danego rozwiązania. Stąd bardzo ważne jest, aby podczas wyboru oprogramowania sklepu internetowego i jego rozwoju oraz doboru hostingu kierować się również wymogami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Nowe prawa związane z danymi osobowymi.

Rozporządzenie wprowadza konieczność przestrzegania praw dot. danych osobowych przez ich administratora:

Dostęp do danych osobowych

Łatwiejszy dostęp do danych. Każda osoba powinna mieć dostęp do danych, które jej dotyczą. Administrator danych osobowych na żądanie osoby, o której mowa, jest zobowiązany dostarczyć kopię takich danych. Jeżeli jest taka możliwość, administrator powinien zapewnić zdalny dostęp do danych, za pośrednictwem bezpiecznego systemu.

Przenoszenie danych osobowych

Prawo do przenoszenia danych osobowych. Administrator danych osobowych na żądanie osoby, której te dane dotyczą, musi przekazać dane bezpośrednio do innego wskazanego administratora, o ile przesłanie to, nie wymaga wprowadzania nowych, kompatybilnych z odbiorcą, systemów przetwarzania.

Prawo do bycia zapomnianym

Prawo do usunięcia danych potocznie zwane prawem do bycia zapomnianym. Osoba, której dane dotyczą może żądać od administratora danych, ich usunięcia. Administrator w takim przypadku ma obowiązek usunąć dane osobowe bez zbędnej zwłoki. Oczywiście usuniecie danych jest możliwe, jeżeli spełnione są pewne powody do ich usunięcia np. dane osobowe przestały być niezbędne do celów, do których zostały zebrane. Nie możliwe jest np. usunięcie danych, na żądanie właściwej osoby, która zaciągnęła kredyt w banku.

Obowiązek informacyjny

RODO nakłada również obowiązek informowania o wycieku danych, osób których one dotyczyły. Administrator danych osobowych powinien dokonać tego niezwłocznie, wymagane jest również poinformowanie Urzędu Ochrony Danych Osobowych w czasie mniejszym niż 72 godziny od zdarzenia.

Pseudonimiacja i anonimizacja danych

Pseudonimizacja i anonimizacja są to procesy przekształcania oraz późniejszego przechowywania, a także przetwarzania danych osobowych, w taki sposób, aby w przypadku kradzieży były bezwartościowe. Pseudonimizacja polega najczęściej na zapisaniu danych osobowych szyfrem, który możliwy jest do odkodowania wcześniej ustalonym kluczem. Anonimizacja to natomiast proces nieodwracalny, nadanie danym osobowym znaków, przez które żadnym sposobem nie można już zidentyfikować osoby fizycznej.[3]

Kliknij i przejdź do artykułu o prawach konsumenta.

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679

[2] http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/O/D20181000.pdf

[3] http://blog.e-odo.pl/category/reforma-ochrony-danych-osobowych/anonimizacja-i-pseudonimizacja/

Komunikacja z klientem

W sklepie internetowym nie możliwa jest komunikacja bezpośrednia z klientem, tak jak w przypadku sklepów tradycyjnych. Stąd tak ważne znaczenie treści na stronie internetowej, które zostało opisane we wcześniejszym artykule: Content Marketing – czyli marketing treści, ważna jest również komunikacja indywidualna, bezpośrednio związana z obsługą klientów. Indywidualny kontakt z klientem sklepu internetowego umożliwiają różne środki komunikacji.

Najpopularniejsze środki komunikacji w sklepach internetowych

Najpopularniejszymi środkami komunikacji, o których mowa, wykorzystywanymi przez sklepy internetowe jest e-mail oraz telefon. Są to dwa podstawowe narzędzia umożliwiające szybki i indywidualny kontakt z klientem. Muszą być one łatwo dostępne i widoczne w witrynie internetowej. W obu przypadkach bardzo ważny jest jak najszybszy czas odpowiedzi, jeżeli chodzi o telefon, ważna jest również jego długa dostępność, tak aby internauta mógł skontaktować się w wygodnych dla siebie godzinach.[1]

Obecnie wykorzystanie w sklepie internetowym tylko dwóch najpopularniejszych form kontaktu jest niewystarczające. Istnieje wiele innych środków komunikacji indywidualnej z klientem. Najbardziej znane to czat, komunikator internetowy, SMS, coraz bardziej zapominany jest faks i poczta tradycyjna.[2]

Czat i komunikator internetowy

Czat jest to aplikacja internetowa, która pozwala na wymianę informacji tekstowych między odbiorcą a nadawcą. Czat nie wymaga instalacji żadnych programów, można obsługiwać go przez przeglądarkę internetową. Jest to proste, wygodne, ale i skuteczne narzędzie komunikacji z klientem w sklepie internetowym. Korzystać z czatu może każdy internauta będący na witrynie, na której czat jest dostępny.[3]

Komunikator internetowy pełni bardzo podobną funkcję do czatu, wymaga jednak najczęściej zakładania konta, a czasami i instalacji. Dzięki temu komunikatory internetowe mogą być bardziej rozbudowane od zwykłego czatu. Niektóre komunikatory rozwinęły się do tego stopnia, że są nazywane mediami społecznościowymi – np. Messenger. Komunikator internetowy również pozwala na sprawny kontakt z klientem, jednak musimy pamiętać, że umożliwiamy go jedynie osobom posiadającym dany program, a nie wszystkim internautom, tak jak w przypadku czatu.[4]

Wiadomości SMS

SMS (z ang. Short Message Service) czyli usługa krótkich wiadomości, które wysyłane są najczęściej pomiędzy telefonami komórkowymi. Jest to bardzo dobry środek, jeżeli chcemy powiadomić klienta o czymś pilnym. Środka komunikacji SMS należy używać jedynie w przypadku, gdy klient wyraził na to zgodę. Powiadomienia SMS docierają do adresata szybko i często powodują dźwięk w telefonie odbiorcy, który zbyt częsty i w przypadku mało istotnej wiadomości może być irytujący.[5]

Telefaks

Coraz bardziej zapomniany staje się telefaks, potocznie nazywany po prostu Faks, jest to urządzenie pozwalające na przesyłanie wiadomości, która jest następnie drukowana za pośrednictwem przewodu telefonicznego. Urządzenie to najczęściej wykorzystywane jest w kontaktach B2B.[6]

Poczta tradycyjna

Poczta tradycyjna, czyli papierowa wersja listów roznoszonych najczęściej przez listonoszy zostaje coraz bardziej wypierana przez pocztę elektroniczną. Nadal wykorzystywana m.in. jest jednak, w przypadku ważnych pism, które wymagają potwierdzenia odebrania ręcznym podpisem. Poczty tradycyjnej używa się również w przypadku, gdy klient nie zaakceptował faktur elektronicznych.[7]

Jak komunikować się z internautą?

Nie ma jednego najlepszego środka komunikacji, z którego korzystają wszyscy internauci. W różnych przypadkach nawet ta sama osoba będzie preferowała inny sposób kontaktu. Ważnym jest więc nie ograniczanie się do jednego sposobu kontaktu indywidualnego z klientem, lecz odpowiedni dobór środków komunikacji w witrynie internetowej. Bez względu na sposób kontaktu, bardzo ważna jest jak najszybsza reakcja na komunikat klienta. Według badań przeprowadzonych przez iAdvize w 2016 roku natychmiastowa odpowiedź na kontakt ze strony klienta podnosi konwersję zakupu o ponad 28%.[8]

[1] https://www.aptusshop.pl/sklepy_internetowe/obsluga_klienta.php

[2] http://blog.sky-shop.pl/8-obsluga-klienta-w-sklepie-internetowym-postaw-na-profesjonalizm/

[3] https://pl.wikipedia.org/wiki/Czat

[4] https://pl.wikipedia.org/wiki/Komunikator_internetowy

[5] https://pl.wikipedia.org/wiki/SMS

[6] https://pl.wikipedia.org/wiki/Telefaks

[7] https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczta

[8] https://nowymarketing.pl/a/10657,obsluga-klienta-w-czasie-rzeczywistym-czyli-ludzkie-oblicze-e-commerce

Opcje dostawy i płatności w sklepie internetowym

Co prawda szybkość dostawy nie została bezpośrednio wymieniona w czynnikach decydujących o wyborze sklepu internetowego to wpływa ona w bardzo dużym stopniu, praktyczne na wszystkie z nich. Cena produktu oraz czas dostawy są bardzo mocno, ze sobą powiązane. Występuje w tym przypadku zjawisko wartości pieniądza w czasie. Im dłużej klient musi czekać na otrzymanie zamówionego produktu, tym mniej jest w stanie za niego zapłacić. Świetnym przykładem tego, jest portal aukcyjny AliExpress, w którym bardzo często dostawa z długim (przekraczającym nawet miesiąc) czasem dostawy jest darmowa, a krótkim (najczęściej kilka dni) jest płatna.[1]

Wiarygodność sklepu internetowego

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu przez konsumenta jest wiarygodność sklepu. W tym przypadku również można odwołać się do teorii wartości pieniądza w czasie i mikroekonomicznego ryzyka. Im dłuższy termin możliwej dostawy produktu, tym dłuższy czas ryzyka, że go nie otrzymamy. Oprócz tego, formy dostawy dostępne w sklepie również mają wpływ na jego wiarygodność. Jeżeli dany podmiot nie umożliwia odbioru osobistego produktu lub nie ma możliwości płatności za pobraniem od razu jest postrzegany jako niewiarygodny przez część konsumentów.

Zwroty w sklepie internetowym

Trzecim najważniejszym czynnikiem związanym z wyborem sklepu przez internautę jest możliwość prostego i szybkiego zwrotu towaru. Jest to wręcz bezpośrednio powiązane z logistyką dostaw. Umożliwienie zwrotu produktu klientowi w ciągu 10 dni roboczych od dnia dostawy jest również określone przepisami prawa, co zostanie szerzej omówione w artykule, który zostanie opublikowany już 13 kwietnia!

Operatorzy płatności e-sklepu

Dwa ostatnie czynniki o których mowa to wiarygodność operatora płatności oraz wybór form płatności. Wiarygodność operatora płatności dotyczy przede wszystkim płatności dokonywanych w Internecie. Warto jednak zauważyć, że operatorem płatności w przypadku przesyłki za pobraniem, najczęściej będzie firma kurierska, z której korzysta dany sklep internetowy.

Same day delivery, czyli dostawa tego samego dnia

Biorąc powyższe pod uwagę logistyka dostaw w sklepie internetowym jest jego kluczowym elementem, który ma bardzo duży wpływ na czynniki decydujące o wyborze oferty przez internautę. Dostawa towaru w ciągu 24 godzin od momentu złożenia zamówienia przez klienta lub potwierdzenia zapłaty, w przypadku przelewu jest już standardem. Przyszłością jest dostawa tego samego dnia, która w Stanach Zjednoczonych Ameryki staje się coraz popularniejsza i to nie tylko wśród największych sklepów internetowych. Obecnie nie sposób usługą dostawy tego samego dnia objąć obszar całego kraju, usługa ta jest najczęściej dostępna w dużych miastach.[2]

Dostawa komplikuje się podczas rozwoju organizacji

Dostawa towaru, dotycząca zamówień więcej niż jednego produktu, podobnie jak w przypadku zarządzania stanami magazynowymi, komplikuje się przy wykorzystywaniu przez przedsiębiorstwo magazynów zlokalizowanych w różnych miejscach. Najczęściej koszty przesyłki jednej, zbiorczej paczki, są niższe niż kilku. Również klient może czuć się zdezorientowany otrzymując kilka paczek zamiast jednej, tym bardziej gdyby odbyło się to w różnym czasie. Kompletowanie zamówień jest więc bardzo ważnym aspektem.[3]

Wybór firmy kurierskiej

Wybór przedsiębiorstwa transportowego nie sprowadza się do znalezienia najniższej oferty cenowej. Firma, najczęściej kurierska musi spełnić wymagania sklepu internetowego. Dobrze, jeżeli jest ona elastyczna, potrafi dostosować się do preferowanych godzin odbioru oraz ma wiele dodatkowych opcji. Dużym udogodnieniem dla klienta zwracającego towar jest np. możliwość odbioru jego paczki przez tego samego kuriera, który ją dostarczył, jeszcze lepiej na koszt sklepu internetowego. Zależnie od podatności towaru na uszkodzenia podczas transportu, warto sprawdzić, które przedsiębiorstwo transportowe obchodzi się z przesyłką najostrożniej. Niektóre firmy kurierskie wprowadzają możliwość zapłaty przy odbiorze kartą, co również może być dużym atutem dla niektórych konsumentów.[4]

[1] https://pl.aliexpress.com

[2] https://marketingibiznes.pl/e-commerce/same-day-delivery/

[3] D. Siudowska-Mieszkowska, Digital Business i E-commerce Management, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016, s. 299-305

[4] D. Siudowska-Mieszkowska, Digital Business i E-commerce Management, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016, s. 307-316

Content Marketing – czyli marketing treści

Oczywistym jest, że Internet bazuje na treści, jest ona nie tylko zamieszczana, ale również wykorzystywana do szukania pożądanych informacji. Bardzo dużą wagę treści w Internecie już w 1996 roku zauważył Bill Gates – współzałożyciel Microsoft, mówiąc „Content is King”, czyli treść jest królem lub, że jest po prostu najważniejsza.

Treść jest najważniejsza – Bill Gates, 1996 rok.

Źródło: http://dreamwealthfilms.com/content-is-king-what-bill-gates-said-about-internet-in-1996/

Mimo, że minęło już ponad dwadzieścia lat od tego momentu, złota myśl jest nadal ważna, a treść wraz z upływem czasu jeszcze bardziej istotna.

Wartościowa treść jest najważniejsza

Nie chodzi tu jednak tylko o ilość treści, jednak o zbiór cech treści, które sprawiają, że jest ona wartościowa. Warto również zauważyć, że treść nie musi być koniecznie tekstem, mogą to być filmy, grafiki, nagrania np. wywiady. Marketing treści traktuje się więc jako strategię marketingową.

Efekt wirusowy

Podstawą wykorzystania strategii treści w sklepie internetowym, jak sama nazwa wskazuje jest treść. Czyli przede wszystkim wartościowe dla odbiorców opisy produktów, unikalne względem zewnętrznych stron. Również inne treści dotyczące produktów np. wypowiedzi ekspertów z branży na blogu, porady, recenzje, testy lub badania. Przekaz, który będzie wartościowy dla odbiorców z pewnością zostanie przez nich udostępniony, dzięki czemu będzie widoczny dla większej liczby potencjalnych klientów. W taki sposób możemy uzyskać efekt wirusowy, czyli rozprzestrzenianie informacji poprzez jej odbiorców. Marketing treści pozwala również na wypromowanie instytucji lub osoby jako eksperta. Internauci czytając wartościowe informacje danego autora, nabierają do niego zaufania i traktują jako specjalistę w danej dziedzinie.

Długotrwała relacja z odbiorcą

Marketing treści bazuje również na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez możliwość interakcji i zaangażowania. Właśnie dlatego bardzo ważne jest umożliwienie pozostawiania komentarzy pod treścią, dodawania opinii np. na temat produktów, a nawet ich recenzji. Ważna jest również próba zachowania kontaktu z użytkownikiem np. dzięki prowadzeniu newsletteru. Marketing, o którym mowa, musi być również dobrze dopasowany do grupy docelowej, tak aby powracający klient zawsze natrafił na interesujące go, a nie przypadkowe tematy.

Optymalizacja strony internetowej

Strategia marketingu treści dotyczy również tematów związanych z optymalizacją strony internetowej, która została opisana w artykule – Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych . Publikowane treści muszą być poprawnie oznakowane, aby łatwo można było je wyszukać oraz przechodzić między nimi. Ważny jest również poprawny podział tekstu na akapity z odpowiednio oznakowanymi tytułami. Urozmaicanie tekstu poprzez grafiki, filmy, pogrubienia oraz podkreślenia jest również ważnym elementem.

Co to jest Google Ads?

Google Ads to nowa nazwa Google AdWords, która zmieniła się 24 lipca 2018 roku. Jest to największe narzędzie reklamy w Internecie, oferowane przez przedsiębiorstwo Google LLC. Na tym etapie warto przytoczyć pojęcie SEM (z ang. Search Engine Marketing), czyli marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Dzieli się on na wcześniej omawiane SEO czyli zarówno optymalizację witryny internetowej jak i jej pozycjonowanie. Ruch lub wyniki wyszukiwania z tych działań są nazywane organicznymi. Drugim elementem podziału są właśnie reklamy Google Ads, które będą omawiane w tym podrozdziale.

Google Ads, dawniej Google AdWords – płatne reklamy w Interncie

Google Ads pozwala na wykupywanie reklam zarówno w wyszukiwarce internetowej, niektórych swoich stronach, jak i na witrynach tzw. sieci partnerów Google AdSense, do której może dołączyć niemal każda strona internetowa spełniająca wymogi tego narzędzia. Narzędzie pozwala na publikowanie reklam tekstowych oraz graficznych – w tym reklam wideo.

Płatne i organiczne wyniki wyszukiwania

Bardzo ważne jest odróżnienie wyników wyszukiwania organicznych jak i płatnych. Przedstawia je poniższa grafika.

Płatne i organiczne wyniki wyszukiwania Google.

Wyniki wyszukiwania

Źródło: Opracowanie własne na podstawie www.google.com.

Sponsorowane wyniki wyszukiwania są oznaczone elementem przypominającym prostokąt z napisem „Reklama”. Są to najczęściej pierwsze cztery wyniki wyszukiwania i dwa ostatnie. Na powyższym przypadku 3 pierwsze wyniki wyszukiwania. Pozostałe wyniki wyszukiwania to organiczne, jest ich najczęściej dziesięć. Wyniki te należy od siebie odróżnić, ponieważ są one niezależne od siebie. Oczywiście istniały teorie dotyczące wpływu reklam płatnych na wyniki organiczne, jednak nigdy nie zostały one potwierdzone przez Google.

Rekalmy typu PPC, CPC i CPM

Reklamy Google Ads są również często nazywane reklamami PPC (z ang. Pay Per Click) czyli płatność za kliknięcie lub CPC (z ang. Cost Per Click), czyli koszt za kliknięcie – co jest tożsame, ponieważ w takim modelu są najczęściej rozliczane. Reklamodawca ma możliwość wyboru sposobu rozliczania, alternatywą jest CPM (z ang. Cost Per Mille), czyli koszt za tysiąc wyświetleń. Reklamy Google Ads, mają mnóstwo parametrów konfiguracyjnych m.in. ustalanie lokalizacji geograficznej, słów kluczowych wraz z typami dopasowania i stawkami za nie, czas wyświetlania się, witryny na których mają się wyświetlać itd. Wszystko po to, aby reklamodawca mógł jak najlepiej dopasować wyświetlane reklamy do swojej grupy reklamowej i optymalizować koszt za konwersję, czyli za pożądaną reakcję internautów np. dokonanie zakupu lub wykonanie połączenia telefonicznego.

Zastanawiasz się którą firmę obsługującą reklamy Google Ads wybrać? Skontaktuj się z nami jako niezależna organizacja pomożemy dokonać najlepszego wyboru!