Targi przeniosły się do Internetu
Targi handlowe produktów fizycznych to wydarzenia, które jeszcze rok temu uważano za niemożliwe do przeniesienia z hal targowych do Internetu. Każdy produkt trzeba zobaczyć na żywo, dotknąć go, a czasem na miejscu przetestować lub przymierzyć. Ważne są również bezpośrednie spotkania między ludźmi, dzięki którym budowane są relacje.
Epidemia koronawirusa, a raczej restrykcje z nią związane, zmieniły podejście do wielu kwestii. Właśnie dlatego część targów w tym roku przeniosła się do Internetu i w cale nie chodzi o małe targi, związane z branżą IT, ale również te największe!
ISPO największe targi sprzętu sportowego na świecie
W artykule skupię się na największych na świecie targach sprzętu sportowego ISPO (z niem. Internationale Fachmesse für Sportartikel und Sportmode), które od 1970 roku odbywały się w Monachium, a w 2021 odbyły się tylko w Internecie.
Warto podać dane liczbowe z 2020 roku, aby pokazać skalę wydarzenia. ISPO w 2020 roku odbyło się w 18 halach, o łącznej powierzchni 200 000 m2 – to powierzchnia równa blisko 30 boiskom piłkarskim. Na tym obszarze wystawiło się 2 600 firm sportowych, a liczba odwiedzających to 80 000 osób, ze 120 krajów świata.
Organizacja targów handlowych w Internecie
Do organizacji targów ISPO online wykorzystano w przeważającym stopniu platformę Foursorce, uczestnictwo w targach było płatne, nie tylko dla wystawców, ale także dla odwiedzających. Targi skupione były przede wszystkim na firmach, które najczęściej były producentami sprzętu. Wydarzeniu towarzyszyły również konferencje, prezentacje i szkolenia na żywo, a także artykuły, które zostały opublikowane specjalnie na te targi.
Targi ISPO Online
Tak jak podczas stacjonarnych targów ISPO nie sposób zapoznać się z ofertą 2 600 firm, tak samo nie sposób zapoznać się z ofertą 545 firm (liczba wystawców w 2021 roku), umieszczonym w Internecie. Problem ten rozwiązano filtrami. Tuż po zalogowaniu się do targów, odwiedzającemu pojawiały się filtry, dzięki którym określał, którymi tematami jest zainteresowany. Po ich wypełnieniu pojawiała się lista wystawców, posortowana zgodnie z jego preferencjami.
ISPO Online zostało zaprojektowane w taki sposób, aby odzwierciedlało targi stacjonarne. Już z poziomu listy wystawców, jednym kliknięciem można było skontaktować się bezpośrednio z obsługą stoiska, poprzez czat tekstowy lub rozmowę video.
Przechodząc do konkretnego wystawcy z listy na początku pojawiają się oczywiście najważniejsze, ogólne informacje o firmie, jednak nie tylko w formie tekstowej.
Często wykorzystywano w tym celu film zgrany na platformie YouTube.
Zamieszczone były zdjęcia stoiska, prawdopodobnie takiego samego, które stałoby w Monachium, gdyby nie COVID. Podano również odnośniki do oficjalnej strony i mediów społecznościowych.
Druga zakładka na poziomie wystawcy to showroom, który bardzo przypominał produkty w sklepie internetowym, można było oczywiście przejść na kartę produktu. W tym przypadku nie zachęcała ona do zakupu, tylko do zadania pytania na jego temat.
Jeżeli targi, których główną ideą jest zobaczenie produktów na żywo przeniosły się do Internetu, to z pewnością dla zdecydowanej większości sklepów stacjonarnych przeniesienie części biznesu do sieci jest wręcz niezbędne. Sprawdź jak założyć swój sklep internetowy!
Słyszałeś o podobnym wydarzeniu, które całkowicie przeniosło się do Internetu? Koniecznie napisz o tym w komentarzu.