Kategoria: Analiza strony Data publikacji: 20 kwietnia 2020

Jak sprawdzić ruch na stronie?

Aby możliwe było śledzenie ruchu na witrynie internetowej, niezbędne jest przystosowanie jej do tego. Znane są 3 metody zbierania danych dotyczących ruchu na witrynie internetowej. Są to tagi JavaScript, dzienniki serwerowe oraz obrazy web beacon.[1]

Zbieranie danych przez tag JavaScript

Wykorzystanie tagu JavaScript na stronie jest najpowszechniejszą obecnie metodą zbierania danych nt. ruchu online, szczególnie w celach marketingowych. Tag JavaScript musi być zamieszczony na każdej podstronie witryny. W momencie wczytywania się strony, podmienia on pliki cookies przeglądarki, a następnie wraz z IP użytkownika, wysyła je do określonego serwera, który najczęściej zbiera te informacje. Metoda ta pozwala na zbieranie dużej ilości informacji o internaucie, o ile wyraża on zgodę na zapis i odczyt danych w plikach cookies oraz dopuszcza na wykonywanie się kodu JavaScript. Szacuje się, że liczba internautów, którzy nie pozwalają na wykorzystywanie plików cookies i wykonywanie się kodu JavaScript stanowią ok. 2%. Najważniejsze zbierane informacje to źródło, z którego użytkownik trafił na stronę internetową, czas między otwarciem jednej podstrony i kolejnej, przybliżona lokalizacja.[2]

Dzienniki serwerowe i logi

Druga metoda zbierania danych to dzienniki serwerowe i zapisane w nich logi. Podczas wysyłania zapytania do serwera, poprzez wpisanie adresu URL w przeglądarkę internetową i zatwierdzenie jej, serwer tworzy zapis w dzienniku serwera może to być np. adres podstrony, adres IP, typ przeglądarki, data i godzina. Dzienniki serwerowe rejestrują ruch na stronie w każdym momencie jej wywołania, nie zależnie od ustawień wyszukiwarki internetowej użytkownika. Zbieranie danych w ten sposób, zostało zaprojektowane z myślą o wykrywaniu błędów serwerów, z tego względu nie dostarczają wystarczających informacji marketingowych m.in. takich jak pochodzenie ruchu.

Obrazy web beacon

Obrazy web beacon to najczęściej przeźroczysta, jednopikselowa grafika w formacie GIF. Podczas wczytywania się strony, więc i zamieszczonego na niej obrazu beacon, wysyła ona informację do zewnętrznego serwera wraz z informacjami o przeglądanej stronie. Serwer wysyła obrazek GIF wraz z kodem, który przetwarza pliki cookies oraz przechwytuje m.in. informacje nt. adresu IP i czasie oglądania strony. Obrazy web beacon, obecnie wykorzystuje się przede wszystkim do zbierania danych w kampaniach e-mailingowych. Zbieranie danych, za pomocą tej metody jest niemożliwe w przypadku nie wczytania grafiki z pikselem beacon, np. gdy klient poczty e-mail, ma wyłączoną opcję automatycznego wyświetlania zdjęć.[3]

Najpopularniejsza metoda sprawdzania ruchu na stronie

Metoda najpowszechniej używana do zbierania danych marketingowych czyli tag napisany w języku JavaScript, wykorzystywany jest m.in. przez najpopularniejsze narzędzie do analizy statystyk witryn internetowych Google Analytics. Znacznik tej aplikacji, znajduje się na ponad 10 milionach witryn internetowych.[4]  Narzędzie Google Analytics zostało opisane w następnym artykule – Analiza ruchu na stronie internetowej Tag JavaScript wykorzystywany jest również w przypadku remarketingu, czy reklam, które wyświetlają się użytkownikom, którzy odwiedzili związaną z nimi witrynę internetową. Różne narzędzia e-marketingowe, wykorzystują odmienne tagi do zbierania danych oraz remarketingu. Korzystanie z wielu tagów na jednej witrynie internetowej może zaburzyć ich działanie oraz obniżyć szybkość jej wczytywania się. Z tego względu Google stworzyło narzędzie do zarządzania najpopularniejszymi tagami w witrynie internetowej.

Menadżer tagów Google to system do zarządzania tagami, aby z niego korzystać, wystarczy zaimplementować fragment jego kodu w witrynie internetowej, w odpowiednim miejscu, w sekcji head. Po tej czynności, będziemy mogli bez ręcznego modyfikowania kodu witryny, konfigurować najpopularniejsze tagi, na bieżąco je dodawać, aktualizować i usuwać. Ryzyko, że kody będą ingerowały między sobą, zostanie zminimalizowane. Menadżer tagów działa również z aplikacjami mobilnymi.[5]

[1] https://www.conversion.pl/blog/metody-zbierania-danych-tagi-javascript-dzienniki-serwerowe-obrazy-web-beacon/

[2] https://www.conversion.pl/blog/google-analytics-z-czym-to-sie-je/

[3] https://www.conversion.pl/blog/metody-zbierania-danych-tagi-javascript-dzienniki-serwerowe-obrazy-web-beacon/

[4] https://semahead.pl/blog/google-analytics-witaj-w-krainie-czarow.html

[5] https://support.google.com/tagmanager/answer/6102821?hl=pl&ref_topic=3441530


Komentarze "Jak sprawdzić ruch na stronie?"

  1. Andrzej Matuszewski

    Polecałbym bardzo uważać na sprawdzanie ruchu na swojej stronie, a w szczególności na poprawne zaimplementowanie tagu śledzącego. Jeżeli zrobimy to niepoprawnie zliczać będą się nam nieprawdziwe dane, mogące mieć bardzo zły wpływ na nasze decyzje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *