Kategoria: Analiza strony Data publikacji: 20 kwietnia 2020

Jak sprawdzić ruch na stronie?

Aby możliwe było śledzenie ruchu na witrynie internetowej, niezbędne jest przystosowanie jej do tego. Znane są 3 metody zbierania danych dotyczących ruchu na witrynie internetowej. Są to tagi JavaScript, dzienniki serwerowe oraz obrazy web beacon.[1]

Zbieranie danych przez tag JavaScript

Wykorzystanie tagu JavaScript na stronie jest najpowszechniejszą obecnie metodą zbierania danych nt. ruchu online, szczególnie w celach marketingowych. Tag JavaScript musi być zamieszczony na każdej podstronie witryny. W momencie wczytywania się strony, podmienia on pliki cookies przeglądarki, a następnie wraz z IP użytkownika, wysyła je do określonego serwera, który najczęściej zbiera te informacje. Metoda ta pozwala na zbieranie dużej ilości informacji o internaucie, o ile wyraża on zgodę na zapis i odczyt danych w plikach cookies oraz dopuszcza na wykonywanie się kodu JavaScript. Szacuje się, że liczba internautów, którzy nie pozwalają na wykorzystywanie plików cookies i wykonywanie się kodu JavaScript stanowią ok. 2%. Najważniejsze zbierane informacje to źródło, z którego użytkownik trafił na stronę internetową, czas między otwarciem jednej podstrony i kolejnej, przybliżona lokalizacja.[2]

Dzienniki serwerowe i logi

Druga metoda zbierania danych to dzienniki serwerowe i zapisane w nich logi. Podczas wysyłania zapytania do serwera, poprzez wpisanie adresu URL w przeglądarkę internetową i zatwierdzenie jej, serwer tworzy zapis w dzienniku serwera może to być np. adres podstrony, adres IP, typ przeglądarki, data i godzina. Dzienniki serwerowe rejestrują ruch na stronie w każdym momencie jej wywołania, nie zależnie od ustawień wyszukiwarki internetowej użytkownika. Zbieranie danych w ten sposób, zostało zaprojektowane z myślą o wykrywaniu błędów serwerów, z tego względu nie dostarczają wystarczających informacji marketingowych m.in. takich jak pochodzenie ruchu.

Obrazy web beacon

Obrazy web beacon to najczęściej przeźroczysta, jednopikselowa grafika w formacie GIF. Podczas wczytywania się strony, więc i zamieszczonego na niej obrazu beacon, wysyła ona informację do zewnętrznego serwera wraz z informacjami o przeglądanej stronie. Serwer wysyła obrazek GIF wraz z kodem, który przetwarza pliki cookies oraz przechwytuje m.in. informacje nt. adresu IP i czasie oglądania strony. Obrazy web beacon, obecnie wykorzystuje się przede wszystkim do zbierania danych w kampaniach e-mailingowych. Zbieranie danych, za pomocą tej metody jest niemożliwe w przypadku nie wczytania grafiki z pikselem beacon, np. gdy klient poczty e-mail, ma wyłączoną opcję automatycznego wyświetlania zdjęć.[3]

Najpopularniejsza metoda sprawdzania ruchu na stronie

Metoda najpowszechniej używana do zbierania danych marketingowych czyli tag napisany w języku JavaScript, wykorzystywany jest m.in. przez najpopularniejsze narzędzie do analizy statystyk witryn internetowych Google Analytics. Znacznik tej aplikacji, znajduje się na ponad 10 milionach witryn internetowych.[4]  Narzędzie Google Analytics zostało opisane w następnym artykule – Analiza ruchu na stronie internetowej Tag JavaScript wykorzystywany jest również w przypadku remarketingu, czy reklam, które wyświetlają się użytkownikom, którzy odwiedzili związaną z nimi witrynę internetową. Różne narzędzia e-marketingowe, wykorzystują odmienne tagi do zbierania danych oraz remarketingu. Korzystanie z wielu tagów na jednej witrynie internetowej może zaburzyć ich działanie oraz obniżyć szybkość jej wczytywania się. Z tego względu Google stworzyło narzędzie do zarządzania najpopularniejszymi tagami w witrynie internetowej.

Menadżer tagów Google to system do zarządzania tagami, aby z niego korzystać, wystarczy zaimplementować fragment jego kodu w witrynie internetowej, w odpowiednim miejscu, w sekcji head. Po tej czynności, będziemy mogli bez ręcznego modyfikowania kodu witryny, konfigurować najpopularniejsze tagi, na bieżąco je dodawać, aktualizować i usuwać. Ryzyko, że kody będą ingerowały między sobą, zostanie zminimalizowane. Menadżer tagów działa również z aplikacjami mobilnymi.[5]

[1] https://www.conversion.pl/blog/metody-zbierania-danych-tagi-javascript-dzienniki-serwerowe-obrazy-web-beacon/

[2] https://www.conversion.pl/blog/google-analytics-z-czym-to-sie-je/

[3] https://www.conversion.pl/blog/metody-zbierania-danych-tagi-javascript-dzienniki-serwerowe-obrazy-web-beacon/

[4] https://semahead.pl/blog/google-analytics-witaj-w-krainie-czarow.html

[5] https://support.google.com/tagmanager/answer/6102821?hl=pl&ref_topic=3441530


Komentarze "Jak sprawdzić ruch na stronie?"

  1. Andrzej Matuszewski

    Polecałbym bardzo uważać na sprawdzanie ruchu na swojej stronie, a w szczególności na poprawne zaimplementowanie tagu śledzącego. Jeżeli zrobimy to niepoprawnie zliczać będą się nam nieprawdziwe dane, mogące mieć bardzo zły wpływ na nasze decyzje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *