Wybór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania to jedna z najważniejszych rzeczy, które powinniśmy zrobić przed rozpoczęciem działań SEO. Pozycjonowanie strony nawet przez najlepszą firmę SEO, nie będzie miało wysokich efektów w sprzedaży, jeżeli dobierzemy nieodpowiednie słowa kluczowe. Niestety firma pozycjonerska bez naszej pomocy nie jest w stanie w pełni dobrać odpowiednich słów kluczowych. Firma SEO nie ma wiedzy na temat produktów jakie oferuje obsługiwana firma, czego ma najwięcej na magazynie oraz co najlepiej jej się sprzedaje i jak wysoką marżę ma na danym produkcie.
Na wstępie należy zastanowić się, które produkty (z ekonomicznego punktu widzenia usługa jest również produktem) najlepiej nam się sprzedają oraz sprzedaż jakich produktów jest dla nas najbardziej atrakcyjna. Warto zaznaczyć, że nie należy kierować się sprzedażą w sklepie stacjonarnym, ponieważ Internet rządzi się zupełnie innymi prawami.
Jak sprawdzić frazy do pozycjonowania?
Następnie należy zastanowić się w jaki sposób internauci szukają wybranych produktów. Podstawowym narzędziem, aby sprawdzić ile osób wchodzi na dane słowo kluczowe jest Planer Słów Kluczowych od Google. Narzędzie to znajdziemy w panelu Google Ads i jest ono darmowe. Planer Słów Kluczowych ma również funkcję szukania nowych słów kluczowych.
Oczywistym jest, że frazy kluczowe bardziej ogólne, złożone z mniejszej ilości słów będą miały większą ilość wyświetleń, jednak będą one nieporównywalnie cięższe do pozycjonowania niż słowa kluczowe typu long talil (długi ogon), złożone z min. 3 słów. W tym przypadku konieczne jest znalezienie równowagi.
Słowa kluczowe ogólne, czy long tail?
Nawet jeżeli rozliczamy się z firmą pozycjonerską ryczałtowo, a rodzaj fraz nie ma zmienić budżetu pozycjonowania, nie wybierajmy tych ogólnych, które potencjalnie mają wygenerować dużą ilość wejść. Ich wejście do pożądanych pozycji, czyli top 3, będzie mocno odroczone w czasie, o ile w ogóle będzie możliwe. Frazy ogólne, rzadko kiedy mają wysoki współczynnik konwersji. Internauci wpisujący frazy ogólne najczęściej robią research i nie są zdecydowani na zakup danego produktu. Zastanów się czy wpisując kiedyś ogólną frazę np. spodnie jeansowe od razu dokonałeś zakupu? Raczej najpierw zrobiłeś research, które spodnie są najlepsze, a później wyszukiwałeś konkretnego modelu np. spodnie jeansowe Lee czarne 142, w celu zakupu ich w najlepszej cenie.
Frazy kluczowe long tail będą miały wyższy współczynnik konwersji sprzedaży i znacznie szybciej wejdą do pozycji top 3. Zauważmy, że tworząc frazy typu long tail niektóre słowa zawarte w nich będą się powtarzały. np. kancelaria prawna Kraków i kancelaria adwokacka małopolska. Dzięki temu zjawisku efektem ubocznym, lecz pożądanym, pozycjonowania fraz long tail będzie poprawa pozycji fraz ogólnych.
Frazy kluczowe nie mogą być jednak zbyt szczegółowe, bo będą generowały zbyt mały ruch. Zweryfikować należy to np. w narzędziu Planera Słów Kluczoywch.
Jak dobrać słowa kluczowe do nowej strony internetowej?
Aby dobrać słowa kluczowe do nowej witryny, która oczywiście może być sklepem internetowym, warto przejrzeć strony internetowe konkurencji oraz frazy, na jakie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. W tym celu warto skorzystać z narzędzia Semstorm lub SimilarWeb. Oczywiście tego typu analizą nie sprawdzimy danych sprzedażowych, które de facto są najważniejsze.
Przydatnymi narzędziami, którymi sprawdzimy czego szukają internauci jest również Answer The Public i Search Intend. Są to narzędzia, które wręcz podpowiadają słowa kluczowe.
Jak dobrać słowa kluczowe do sklepu internetowego?
Jeżeli mamy już funkcjonującą przez jakiś czas (najlepiej ponad rok) stronę lub sklep internetowy, mamy znacząco ułatwione zadanie jeżeli chodzi o dobór słów kluczowych do pozycjonowania. Oczywiście możemy skorzystać z wyżej wymienionych narzędzi. Z pomocą Semstorm możemy wyszukać frazy, które są w top 20, oczywistym jest, że frazy, które już są wysoko w pozycjach Google znacznie łatwiej będzie „wbić do top 3”, niż np. te które jeszcze w ogóle nie są zaindeksowane przez wyszukiwarkę. Narzędzie Semstorm również dostarcza informacje na temat ilości wyświetleń danych słów kluczowych.
Jeszcze lepsza jest sytuacja, gdy na stronie internetowej zbieraliśmy dane dotyczące ruchu np. poprzez Google Analytics i Google Search Console. Jeżeli mieliśmy poprawnie skonfigurowane te narzędzia, wystarczy, że wejdziemy w zakładkę pozyskiwanie – cały ruch – kanały. W ten sposób możemy sprawdzić jaki przychód wygenerowały dane słowa kluczowe na naszej stronie internetowej. W takiej sytuacji wybór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania jest już prosty 😉
Jeżeli nadal nie wiesz jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania lub nie jesteś pewny czy obecnie pozycjonowane frazy są poprawne, serdecznie zapraszamy do kontaktu. Wykonamy bezpłatną analizę fraz kluczowych!