Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie witryny internetowej rozumiane jest również jako jej optymalizacja, o której była mowa w artykule: Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych. W tym wpisie wykorzystana zostanie definicja pozycjonowania jako działań innych, niż te związane z modyfikacją własnej witryny internetowej.[1] Warto odróżniać te pojęcia, ponieważ wyszukiwarki internetowe w bardzo obszerny sposób podają wytyczne co do optymalizacji witryny internetowej, a oficjalne informacje związane z pozycjonowaniem są bardzo pobieżne i mocno ograniczone.[2]

Link building – linkowanie zewnętrzne

Pozycjonowanie to przede wszystkim link building – czyli linkowanie zewnętrze, pozyskiwanie odnośników URL do docelowej witryny z zewnętrznych stron internetowych. Istnieją dwa typy pozycjonowania jest to White Hat SEO oraz Black Hat SEO, pierwszy dotyczy pozycjonowania zgodnego z wytycznymi wyszukiwarek internetowych, drugie pozycjonowania niezgodnego z tymi wytycznymi. Rzadszym pojęciem jest Grey Hat SEO, które jest wykorzystaniem Black Hat SEO, ale w jedynie w takim stopniu, aby algorytmy wyszukiwarki nie nałożyły kary na daną witrynę.[3] Warto dodać, że założenie Grey Hat SEO nie zawsze się sprawdza i może skutkować nałożeniem kary przez wyszukiwarkę, szczególnie zdarza się to w okresie tuż po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki.[4]

White Hat SEO, a Balck Hat SEO

W rzeczywistości świadome działania pozycjonerskie typu White Hat SEO nie istnieją. Wyszukiwarkom internetowym zależy na optymalizacji witryn przez ich administratorów zgodnie z wytycznymi, jednak nie na celowym pozyskiwaniu linków zewnętrznych. Wyszukiwarki internetowe mają zwracać jak najbardziej jakościowe wyniki użytkownikom. Algorytmy wyszukiwarek ustalają pozycje wyświetlania się wyników wyszukiwania w wysokim stopniu na bazie jakości i ilości linków, które odnosiły się do danej witryny. Wysoka jakość wyników nie będzie możliwa, w przypadku, gdy administratorzy witryn internetowych, poprzez sztuczne działania będą mogli wpływać na te wyniki. Z tego wynika konflikt interesów, między administratorami witryn internetowych, a wyszukiwarkami internetowymi. Niemal każdy właściciel strony internetowej chce, aby była ona jak najwyżej w wyszukiwarce internetowej, administratorom wyszukiwarek internetowych, zależy natomiast, aby w wysokich wynikach ukazywały się jedynie najbardziej wartościowe dla internautów źródła informacyjne. Tak więc administratorzy witryn próbują „oszukiwać” algorytmy wyszukiwarek internetowych, a najczęściej korporacje związane z wyszukiwarkami, próbują zapobiec tym oszustwom.[5]

Pozycjonowanie White Hat SEO

Celowa, sztuczna technika pozycjonowania White Hat SEO, właściwie nie istnieje. White Hat SEO występuje wtedy, gdy dana witryna tworzy treści, które interesują internautów, w tym także administratorów innych witryn internetowych. Skutkiem tego jest naturalne, przypadkowe z punktu widzenia pozycjonowania, udostępnianie odnośników do danej witryny. Wyszukiwarki internetowe, np. roboty Google, wnioskują, m.in. na podstawie tych linków, że jest zainteresowanie witryną i przez to umieszczają ją wyżej w tzw. SERPach (z ang. Search Engine Result Page), czyli swoich wynikach wyszukiwania. Oczywiście administrator swojej strony również może dodawać odnośniki do swojej witryny na innych stronach, jednak jeżeli robi to w celu podniesienia wyników wyszukiwania lub promocji swojej witryny, a nie w celu dostarczenia wartości innym internautom, nie jest to uważane za metody White Hat SEO.[6]

Pozycjonowanie Black Hat SEO

Metody Black Hat SEO są to bardzo intensywne i nieostrożne próby oszukania algorytmu wyszukiwarek internetowych. Najpopularniejszą z nich, która jest powszechna do dzisiaj to pozyskiwanie linków do danej witryny ze sztucznie utworzonych w tym celu zapleczy, czyli stron, których treść powstała właściwie tylko po to, aby zamieścić w nich te odnośniki. Zaplecza SEO, bo tak nazywa się zbiór tego typu stron, są bardzo często wykorzystywane przez podmioty oferujące usługi pozycjonowania. Jeszcze bardziej skrajnym przypadkiem Black Hat SEO są zaplecza, których większość treści jest do siebie podobna. Czyli np. z jednego unikalnego tekstu poprzez jego automatyczne modyfikowanie – zamianę kolejności fraz i korzystanie z synonimów, powstaje duża ilość kolejnych tekstów. Innymi metodami typu Black Hat SEO jest kamuflowanie linków oraz treści na witrynach internetowych, tak aby nie były widoczne przez internautów, lecz tylko przez roboty Google np. poprzez ustawianie tego samego koloru czcionki jak tło witryny lub dodawanie odnośnika URL, który w żaden sposób nie jest wyeksponowany od reszty tekstu.

Pozycjonowanie Grey Hat SEO

Grey Hat SEO, jak sama nazwa sugeruje to techniki, które łączą Black i White Hat SEO i w rzeczywistości, jeżeli korzystamy z usług rzetelnego podmiotu zajmującego się pozycjonowaniem, właśnie ta metoda zostanie wykorzystana. Jest to próba naśladownictwa naturalnego procesu pozyskiwania linków. W tym przypadku równie często wykorzystuje się zaplecza SEO, lecz takie, które do złudzenia, szczególnie algorytmom wyszukiwarek internetowych, przypominają zwykłe witryny internetowe np. informacyjne strony internetowe.

Jak wybrać firmę SEO?

Nie wiesz jak wybrać firmę SEO? Efficient Solutions jest pierwszą niezależną organizacją, która pomaga dobrać najbardziej optymalne rozwiązania dla Twojego biznesu. Kliknij, aby skontaktować się z nami, pomożemy Ci bezpłatnie wybrać najbardziej wydajną firmę pozycjonerską dla Twojej witryny internetowej.

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych

[2] https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=pl

[3] https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/black-hat-seo-kontra-white-hat/

[4] M. Maltraversi, SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa 2017, s. 333 – 346

[5] M. Maltraversi, SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa 2017, s. 347-355

[6] Ibidem, s. 365-390

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *