Jak wybrać oprogramowanie sklepu internetowego?

Jednym z najważniejszych aspektów w fazie planowania sklepu internetowego jest wybór jego oprogramowania. Podstawowe typy oprogramowania sklepu internetowego to: oprogramowanie pudełkowe otwarte, oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy – rozwiązanie SaaS (z ang. Software as a Service) oraz oprogramowanie dedykowane.

Oprogramowanie pudełkowe otwarte

Oprogramowanie pudełkowe otwarte, to gotowy do zainstalowania na serwerze, darmowy sklep internetowy. Tego typu rozwiązanie często dostosowuje się do użytkownika, nie tylko przez konfigurację, ale również darmowe lub płatne aplikacje i modyfikacje programistyczne. W tym przypadku za całe oprogramowanie, jego modyfikacje, a w szczególności aktualizacje odpowiada jego użytkownik.[1]

Oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy

Oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy to gotowe rozwiązanie, które nie wymaga instalacji na własnym serwerze. Sklep internetowy można obsługiwać od razu po zawarciu umowy z dostawcą z poziomu przeglądarki internetowej. Za hosting, wprowadzanie zmian oraz aktualizacje odpowiedzialny jest dostawca. Oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy to rozwiązanie bazujące na bazie chmury obliczeniowej, jest ono odpłatne w formie abonamentu, który jest zależny od poziomu wykorzystania usługi. W przypadku tego typu rozwiązania występuje efekt „zamknięcia konsumenta”[2] (z ang. customer lock-in), użytkownik jest w wysokim stopniu skazany na dostawcę usługi, w przypadku chęci zmiany firmy obsługującej, zmuszony jest zmienić oprogramowanie sklepu internetowego, co wiąże się z wysokimi ekonomicznymi kosztami wyjścia.[3]

Oprogramowanie dedykowane

Oprogramowanie dedykowane to program, który jest tworzony od początku dla użytkownika, przez wybrany podmiot. Stworzony program umieszcza się na wybranych serwerach. Jest to najbardziej kosztowne rozwiązanie, ponieważ napisanie kodu sklepu jest czasochłonne. W tym przypadku występuje najsilniejszy efekt „zamknięcia konsumenta”. W zależności od umowy, modyfikacje w sklepie może wprowadzać jego dostawca lub wybrany przez użytkownika podmiot. W rzeczywistości jednak, wprowadzanie zmian w oprogramowaniu przez podmioty inne niż jego twórca, jest bardzo ciężkie i może prowadzić do błędów związanych z niską znajomością kodu. W sklepie dedykowanym występują wysokie bariery wejścia, ponieważ przygotowanie takiego sklepu jest kosztowne oraz odroczone w czasie. Ze względu na trudność w zmianie podmiotu obsługującego sklep, bariera wyjścia jest również wysoka. Dedykowany sklep internetowy umożliwia jednak dokładne dopasowanie go do potrzeb użytkownika, z tego względu jest wybierany przez podmioty, które oferują skomplikowane lub nietypowe produkty.[4]

Udział oprogramowań sklepów internetowych w polskim rynku.

Oprogramowania sklepów internetowych w Polsce

Źródło: Opracowanie własne na podstawie https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Powyższy wykres przedstawia udział różnych oprogramowań sklepu internetowego na polskim rynku. Najpopularniejszym jest Presta Shop jest to oprogramowanie pudełkowe otwarte, korzysta z niego w Polsce ponad 13 tysięcy sklepów internetowych. Oprogramowanie to pochodzi z Francji, wykorzystuje technologię PHP oraz MySQL.

Drugim, w kategorii udziału w rynku jest Shoper jest to oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy, korzysta z niego blisko 8 tysięcy polskich sklepów internetowych. Oprogramowanie dostarczane jest przez polską firmę. Warto zaznaczyć, że Shoper występuje również w formie oprogramowania pudełkowego otwartego, jednak wykorzystywanie jej jest coraz większą rzadkością.

Kolejną platformą z 6% udziałem w polskim rynku jest osCommerce jest to oprogramowanie pudełkowe otwarte. Z osCommerce korzysta w Polsce niecałe 3 tysiące sklepów internetowych, oprogramowanie pochodzi z Niemiec.

Bardzo podobny udział w rynku bo również 6% ma oprogramowanie Magento jest to także oprogramowanie pudełkowe otwarte. Magento pochodzi ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

5% udział w runku z liczbą ponad 2 tysięcy sklepów internetowych jest Wix Stores jest to oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy. Program pochodzi z Izraela i w ostatnim czasie dynamicznie zwiększa swój udział w rynku.

Bardzo podobny udział ma oprogramowanie Open Cart jest to oprogramowanie pudełkowe otwarte, które pochodzi z Wielkiej Brytanii.

Przedostatnią platformą uwzględnioną na wykresie z 4% udziałem w rynku i ok. 1,6 tysiącami polskich sklepów jest SOTE. Jest to polskie oprogramowanie pudełkowe otwarte, które w ostatnim czasie pojawiło się również jako oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy.

Ostatnią platformą pod względem udziału na polskim rynku sklepów internetowych na omawianym wykresie jest IAI Shop. Anglojęzyczna nazwa może prowadzać w błąd ponieważ producentem oprogramowania pudełkowego w formie dzierżawy jest polska firma. Z oprogramowania korzysta ok. 1,4 tysiąca polskich sklepów internetowych, co daje 3% udział w rynku.

Pozostałe 21% sklepów to VirtueMart (oprogramowanie pudełkowe otwarte), Shoplo (oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy), RedCart (oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy), Zen Cart (oprogramowanie pudełkowe otwarte) , WooCommerce oprogramowanie pudełkowe otwarte. 12,31% z tych 21% to sklepy nieznanych wydawców w tym również sklepy dedykowane.

Udział typów oprogramowania sklepów internetowych na polskim rynku.

Typy oprogramowań sklepów internetowych w Polsce

Źródło: Opracowanie własne na podstawie https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Powyższy wykres przedstawia procentowy udział typów oprogramowań sklepów internetowych w rynku. Największy udział bo, aż 57% sklepów internetowych wykorzystuje oprogramowanie pudełkowe otwarte. 31% to sklepy oparte o oprogramowanie sklepowe pudełkowe w formie dzierżawy. 12% to sklepy na temat których nie ma jasnej informacji, z pewnością znajdują się tam również sklepy na oprogramowaniu dedykowanym.

Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Nie ma jednego dobrego rozwiązania jeżeli chodzi o oprogramowanie sklepu internetowego, zależne jest to od potrzeb danego podmiotu. W ostatnim czasie obserwuje się coraz większy udział sklepów opartych o oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy, jest to związane z dynamicznym rozwojem chmury obliczeniowej, na której najczęściej oparte jest to oprogramowanie. Z pewnością wybór odpowiedniego do swoich preferencji oprogramowania sklepu musi być bardzo przemyślany, może on w przyszłości hamować lub wspomagać rozwój sklepu internetowego. Warto również zwrócić uwagę, że zmiana oprogramowania sklepu internetowego zawsze wiąże się z barierami wyjścia.

[1] T. Ejtminowicz, Technologia w e-commerce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013, s. 105

[2] http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2010-t-n58/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2010-t-n58-s551-559/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2010-t-n58-s551-559.pdf

[3] T. Ejtminowicz, Technologia w e-commerce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013, s. 105

[4] https://www.ekomercyjnie.pl/jakie-oprogramowanie-wybrac-dla-sklepu-internetowego-dedykowana-platforma-oprogramowanie-pudelkowe-czy-open-source/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *