Analiza danych dotyczących ruchu na witrynie internetowej jest niezbędna. Dzięki tego typu informacjom wiemy, czy w ogóle ktoś wchodzi na daną stronę internetową. Umożliwia to również oszacowanie skuteczności strony internetowej oraz innych działań marketingowych związanych z witryną, poddaną analizie.[1]
Narzędzia do analizy ruchu
Istnieje wiele narzędzi do analizy ruchu na witrynie internetowej, jednak najpopularniejszym jest przytoczony w poprzednim artykule Google Analytics. Narzędzie to porządkuje dane, otrzymane z danej strony internetowej przez tag JavaScript. Dzięki Google Analytics, możemy analizować dane na temat ilości użytkowników, którzy odwiedzili daną stronę, określone w czasie. Możliwe jest również przybliżone określenie wieku i płci internautów, którzy przeglądali witrynę internetową. Podobne informacje na podstawie przytoczonego narzędzia analitycznego, można uzyskać również na temat ogólnych zainteresowań, języka oraz lokalizacji, a także urządzeń, systemów i przeglądarek internetowych. Ważne jest, aby zaznaczyć, że dane dostępne w programie udostępnianym przez Google, są anonimowe, nie ma możliwości jednoznacznej identyfikacji internauty na ich podstawie, co jest przede wszystkim istotne po wprowadzeniu rozporządzenia RODO, które zostało opisane w artykule RODO w sklepie internetowym 4.3.[2]
Jakie informacje dostarcza Google Analytics?
Google Analytics dostarcza także informacji nt. pochodzenia ruchu na stronie. Ruch ten jest przedstawiony w ogólnym podziale takim jak np. wyniki organiczne, płatne i media społecznościowe oraz bardziej szczegółowym, gdzie podane są konkretne witryny np. facebook.com, google.pl, mail.google.com. Jeżeli narzędzie to, zostanie podłączone z Google Search Console, czyli platformą pozwalająca na zoptymalizowanie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej, tego samego producenta, będą możliwe do analizy kolejne dane. Będą one dotyczyły m.in. ilości wyświetleń konkretnych stron danej witryny, przedstawionych w formie wyników wyszukiwania oraz liczby przejść na te strony. Dostępne będą również informacje, na temat zapytań w wyszukiwarce Google, z których internauci przechodzą na analizowaną witrynę internetową.[3]
Narzędzie analityczne od Google posiada również funkcję, dzięki, której możliwa jest analiza przepływu użytkowników, między stronami witryny internetowej. Możliwe jest również sprawdzenie czasu wczytywania się witryny internetowej oraz określenie czego użytkownicy szukają, z wykorzystaniem wewnętrznej wyszukiwarki witryny internetowej.[4]
Konwersja w Google Analytics
Dzięki konfiguracji konwersji, która została zdefiniowana w artykule – Co to jest Google Ads, możliwa jest również analiza danych, ich dotycząca oraz łączenie innych danych z konwersjami. Najpopularniejszym rodzajem konwersji w sklepie internetowym jest dokonanie zakupu, można do niej dopisać również wartość. W takiej sytuacji istnieje możliwość szybkiego porównania kosztów danej kampanii oraz przychodów, które wygenerowała. Ważnymi danymi, jest również czas do zakupu, dzięki któremu możemy sprawdzić po jakim czasie od wejścia na witrynę internetową, użytkownik wykonał określoną konwersję np. zakupu.[5]
Google Analytics umożliwia także analizę ruchu w czasie rzeczywistym. Przekazując informacje z jakiej lokalizacji oraz medium pochodzi dany ruch oraz na jakiej podstronie w danym momencie znajduje się internauta. W czasie rzeczywistym, można obserwować również dokonywanie przez użytkownika witryny internetowej konwersji.[6]
Powyższe informacje to oczywiście tylko część możliwości narzędzia analitycznego Google. Przedstawia oraz zestawia ono dane w wieloraki sposób, możliwe jest również do szerokiego rozbudowania m.in. przez integrację z innymi narzędziami Google.[7]
[1] K. Marzec, Narzędzia Google dla e-commerce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017, s. 173 – 174
[2] https://pl.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics
[3] https://marketingplatform.google.com/about/analytics/
[4] https://marketingplatform.google.com/about/analytics/
[5] Ibidem
[6] Ibidem
[7] Ibidem