Media społecznościowe to portale internetowe, w których internauci odpowiadają za tworzenie treści. Media społecznościowe są tylko narzędziem i to użytkownicy są odpowiedzialni za to, w jaki sposób są wykorzystywane, jakiego typu treść się na nich pojawią oraz w którym kierunku się rozwijają. Dzięki temu mechanizmowi internauci są bardziej zaangażowani i prowadzi to do budowania zarówno ogólnych, jak i specjalistycznych społeczności.[1]
Media społecznościowe na świecie
Szacuje się, że w Polsce, aż 45% internautów aktywnie korzysta z mediów społecznościowych (dane na styczeń 2018 r.). Jest to tak duża grupa osób, że nie sposób zignorować to medium. Liczba serwisów społecznościowych jest tak duża i dynamicznie się zmienia, że trudno jest ją określić. Jest jednak kilka najpopularniejszych mediów społecznościowych, które akumulują zdecydowaną większość internautów wykorzystujących media społecznościowe.[2] Poniższy wykres przedstawia liczbę użytkowników najpopularniejszych mediów społecznościowych globalnie – na całym świcie (dane na czerwiec 2018 r.)
Globalna liczba aktywnych użytkowników najpopularniejszych serwisów społecznościowych w mln.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie statista.com .
Jak widać najpopularniejszym medium społecznościowym na świecie jest Facebook z liczbą 2, 196 mld. użytkowników. Kolejne miejsce zajmuje serwis bazujący przede wszystkim na udostępnianych filmach z liczbą 1, 9 mld. aktywnych internautów. Pozostałe portale społecznościowe funkcjonują najczęściej jako aplikacje na urządzenia przenośne. Dwa z nich służą do wysyłania, najczęściej prywatnych wiadomości, lecz mają również inne funkcjonalności. WhatsApp ma 1, 5 mld. użytkowników, a Messenger 1, 3 mld. Ostatnim wymienionym na liście serwisów jest Instagram, który służy głównie do publikowania zdjęć z krótkim opisem oraz typowymi dla siebie znacznikami, zwanymi hasztagami, jego liczba aktywnych użytkowników to ok. 1 mld. Kolejny wykres poniżej przedstawia najpopularniejsze pod względem użytkowników media społecznościowe wśród Polaków.
Media społecznościowe w Polsce
Liczba aktywnych użytkowników najpopularniejszych serwisów społecznościowych wśród Polaków w mln.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie statista.com .
Jak widać na wykresie rozkład popularności mediów społecznościowych wśród polskich internautów jest dosyć podobny do globalnego. Wyraźna zmiana jest jedynie między Messenger a WhatsApp. Są to aplikacje, które spełniają bardzo podobne funkcje. Warto jednak zaznaczyć, że Messenger to narzędzie, które ma duży związek z Facebookiem, ponieważ umożliwia komunikację z osobami korzystającymi z chatu Facebooka.
Czy warto korzystać z mediów społecznościowych?
Obecność sklepów internetowych w mediach społecznościowych nie jest przejawem innowacji, jest to standard, który każdy administrator powinien spełnić. Brak profilu danej marki w mediach społecznościowych jest podejrzany i może wiązać się z utratą zaufania przez potencjalnych klientów. Oczywiście nie sposób prowadzić aktywne działa na wszystkich mediach społecznościowych, dlatego warto wybrać te, które są najpopularniejsze w obszarze geograficznym, w którym funkcjonuje dany podmiot. Oprócz lokalizacji, warto sprawdzić dane statystyczne wybranych portali społecznościowych, aby dopasować je do swojej grupy docelowej.
[1] https://nowymarketing.pl/a/6758,s-social-media-encyklopedia-marketingu .
[2] https://www.statista.com/statistics/282846/regular-social-networking-usage-penetration-worldwide-by-country/ .