Opcje dostawy i płatności w sklepie internetowym

Co prawda szybkość dostawy nie została bezpośrednio wymieniona w czynnikach decydujących o wyborze sklepu internetowego to wpływa ona w bardzo dużym stopniu, praktyczne na wszystkie z nich. Cena produktu oraz czas dostawy są bardzo mocno, ze sobą powiązane. Występuje w tym przypadku zjawisko wartości pieniądza w czasie. Im dłużej klient musi czekać na otrzymanie zamówionego produktu, tym mniej jest w stanie za niego zapłacić. Świetnym przykładem tego, jest portal aukcyjny AliExpress, w którym bardzo często dostawa z długim (przekraczającym nawet miesiąc) czasem dostawy jest darmowa, a krótkim (najczęściej kilka dni) jest płatna.[1]

Wiarygodność sklepu internetowego

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu przez konsumenta jest wiarygodność sklepu. W tym przypadku również można odwołać się do teorii wartości pieniądza w czasie i mikroekonomicznego ryzyka. Im dłuższy termin możliwej dostawy produktu, tym dłuższy czas ryzyka, że go nie otrzymamy. Oprócz tego, formy dostawy dostępne w sklepie również mają wpływ na jego wiarygodność. Jeżeli dany podmiot nie umożliwia odbioru osobistego produktu lub nie ma możliwości płatności za pobraniem od razu jest postrzegany jako niewiarygodny przez część konsumentów.

Zwroty w sklepie internetowym

Trzecim najważniejszym czynnikiem związanym z wyborem sklepu przez internautę jest możliwość prostego i szybkiego zwrotu towaru. Jest to wręcz bezpośrednio powiązane z logistyką dostaw. Umożliwienie zwrotu produktu klientowi w ciągu 10 dni roboczych od dnia dostawy jest również określone przepisami prawa, co zostanie szerzej omówione w artykule, który zostanie opublikowany już 13 kwietnia!

Operatorzy płatności e-sklepu

Dwa ostatnie czynniki o których mowa to wiarygodność operatora płatności oraz wybór form płatności. Wiarygodność operatora płatności dotyczy przede wszystkim płatności dokonywanych w Internecie. Warto jednak zauważyć, że operatorem płatności w przypadku przesyłki za pobraniem, najczęściej będzie firma kurierska, z której korzysta dany sklep internetowy.

Same day delivery, czyli dostawa tego samego dnia

Biorąc powyższe pod uwagę logistyka dostaw w sklepie internetowym jest jego kluczowym elementem, który ma bardzo duży wpływ na czynniki decydujące o wyborze oferty przez internautę. Dostawa towaru w ciągu 24 godzin od momentu złożenia zamówienia przez klienta lub potwierdzenia zapłaty, w przypadku przelewu jest już standardem. Przyszłością jest dostawa tego samego dnia, która w Stanach Zjednoczonych Ameryki staje się coraz popularniejsza i to nie tylko wśród największych sklepów internetowych. Obecnie nie sposób usługą dostawy tego samego dnia objąć obszar całego kraju, usługa ta jest najczęściej dostępna w dużych miastach.[2]

Dostawa komplikuje się podczas rozwoju organizacji

Dostawa towaru, dotycząca zamówień więcej niż jednego produktu, podobnie jak w przypadku zarządzania stanami magazynowymi, komplikuje się przy wykorzystywaniu przez przedsiębiorstwo magazynów zlokalizowanych w różnych miejscach. Najczęściej koszty przesyłki jednej, zbiorczej paczki, są niższe niż kilku. Również klient może czuć się zdezorientowany otrzymując kilka paczek zamiast jednej, tym bardziej gdyby odbyło się to w różnym czasie. Kompletowanie zamówień jest więc bardzo ważnym aspektem.[3]

Wybór firmy kurierskiej

Wybór przedsiębiorstwa transportowego nie sprowadza się do znalezienia najniższej oferty cenowej. Firma, najczęściej kurierska musi spełnić wymagania sklepu internetowego. Dobrze, jeżeli jest ona elastyczna, potrafi dostosować się do preferowanych godzin odbioru oraz ma wiele dodatkowych opcji. Dużym udogodnieniem dla klienta zwracającego towar jest np. możliwość odbioru jego paczki przez tego samego kuriera, który ją dostarczył, jeszcze lepiej na koszt sklepu internetowego. Zależnie od podatności towaru na uszkodzenia podczas transportu, warto sprawdzić, które przedsiębiorstwo transportowe obchodzi się z przesyłką najostrożniej. Niektóre firmy kurierskie wprowadzają możliwość zapłaty przy odbiorze kartą, co również może być dużym atutem dla niektórych konsumentów.[4]

[1] https://pl.aliexpress.com

[2] https://marketingibiznes.pl/e-commerce/same-day-delivery/

[3] D. Siudowska-Mieszkowska, Digital Business i E-commerce Management, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016, s. 299-305

[4] D. Siudowska-Mieszkowska, Digital Business i E-commerce Management, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2016, s. 307-316

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *