Kategoria: E-commerce Data publikacji: 18 lutego 2020

Co sprzedawać w Internecie?

Planując prowadzenie sklepu internetowego warto zwrócić szczególną uwagę na dwa elementy marketingu mix – produktu i ceny. W przeciwieństwie do sklepów tradycyjnych, w Internecie możemy bardzo szybko i praktycznie bez żadnych kosztów sprawdzić ceny i porównać oferty wielu sklepów oferujących identyczne lub bardzo podobne do siebie produkty. Proces ten ułatwiają wyszukiwarki internetowe, w których wystarczy wpisać jedynie nazwę produktu, aby wyświetlić oferty z wielu sklepów. Podobny, a może jeszcze większy wpływ na łatwość zestawiania ze sobą ofert mają porównywarki cenowe i portale aukcyjne.

Cena – dominujący czynnik wyboru sklepu internetowego

W Internecie traci również na znaczeniu specjalistyczna wiedza danego sklepu. Konsument czując się anonimowo może skorzystać ze szczegółowych i rzetelnych informacji na temat produktu, którym jest zainteresowany w droższym sklepie, a dokonać zakupu w innym, w którym właściciel nie inwestował w wartościowe treści lecz oferuje niższą cenę. Oczywiście cena nie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu internetowego, jednak jak pokazuje poniższy wykres, wyraźnie dominującym.

Co decyduje o wyborze sklepu internetowego?

Determinanty wyboru sklepu internetowego

Źródło: Opracowanie własne na podstawie https://bluemedia.pl/pressroom/informacje-prasowe/w-e-handlu-liczy-sie-cena

Nie jesteś w stanie wyrównać ceny do konkurencji? – rozważ rezygnację

Zgodnie z powyższym wykresem aż 71% Polaków jako czynnik decydujący o wyborze sklepu internetowego wybrało cenę produktu. Wiarygodność sklepu jest na drugim miejscu – 58% ankietowanych. Kolejne miejsce zajmuje możliwość łatwego i szybkiego zwrotu towaru – 36%, wiarygodność operatora płatności – 24% i duży wybór form płatności – 19%. Pozostałe czynniki podało tylko 7 % respondentów.

Biorąc powyższe pod uwagę, planując sprzedaż produktów w Internecie warto sprawdzić w jakich cenach oferują je lub podobne produkty inne podmioty. Jeżeli nie jesteśmy w stanie zaoferować takiej samej lub lepszej ceny, warto rozważyć rezygnację z wejścia na ten rynek.

Odmienność strategii produktu i ceny w sklepie stacjonarnym a internetowym

Najważniejszym jest jednak zrozumienie różności między strategią produktu i ceny w sklepie stacjonarnym i internetowym. Otwierając sklep stacjonarny w średniej wielkości mieście prawdopodobnie jedną z lepszych strategii byłby wybór produktów popularnych marek, które wszyscy znają. Jeżeli produkty te sprzedawalibyśmy nieznacznie np. 5 – 10% drożej niż sklep, który jest oddalony o kilkanaście kilometrów, prawdopodobnie nikt nie zrezygnowałby z tego powodu z zakupu. Przede wszystkim z wysokim prawdopodobieństwem nie wiedziałby, że sklep ten oferuje dokładnie te same produkty, a nawet przy założeniu wiedzy, rzadko komu opłacałoby się poświęcać czas i pieniądze na podróż w obie strony do konkurencyjnego sklepu. Zupełnie inna sytuacja jest w przypadku sklepu internetowego, gdzie otwierając sklep z produktami popularnych marek będziemy realnie konkurować z olbrzymią ilością innych podmiotów oferujących ten produkt. Sprawdzanie oferty przez klienta w różnych miejscach sprowadza się właściwie do kilku kliknięć myszką, a koszty i czas poświęcony na tą czynność jest praktycznie znikomy.[1]

[1] http://komercyjnie.com/marketing-mix-w-ecommerce/


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *