Co sprzedawać w Internecie?

Planując prowadzenie sklepu internetowego warto zwrócić szczególną uwagę na dwa elementy marketingu mix – produktu i ceny. W przeciwieństwie do sklepów tradycyjnych, w Internecie możemy bardzo szybko i praktycznie bez żadnych kosztów sprawdzić ceny i porównać oferty wielu sklepów oferujących identyczne lub bardzo podobne do siebie produkty. Proces ten ułatwiają wyszukiwarki internetowe, w których wystarczy wpisać jedynie nazwę produktu, aby wyświetlić oferty z wielu sklepów. Podobny, a może jeszcze większy wpływ na łatwość zestawiania ze sobą ofert mają porównywarki cenowe i portale aukcyjne.

Cena – dominujący czynnik wyboru sklepu internetowego

W Internecie traci również na znaczeniu specjalistyczna wiedza danego sklepu. Konsument czując się anonimowo może skorzystać ze szczegółowych i rzetelnych informacji na temat produktu, którym jest zainteresowany w droższym sklepie, a dokonać zakupu w innym, w którym właściciel nie inwestował w wartościowe treści lecz oferuje niższą cenę. Oczywiście cena nie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu internetowego, jednak jak pokazuje poniższy wykres, wyraźnie dominującym.

Co decyduje o wyborze sklepu internetowego?

Determinanty wyboru sklepu internetowego

Źródło: Opracowanie własne na podstawie https://bluemedia.pl/pressroom/informacje-prasowe/w-e-handlu-liczy-sie-cena

Nie jesteś w stanie wyrównać ceny do konkurencji? – rozważ rezygnację

Zgodnie z powyższym wykresem aż 71% Polaków jako czynnik decydujący o wyborze sklepu internetowego wybrało cenę produktu. Wiarygodność sklepu jest na drugim miejscu – 58% ankietowanych. Kolejne miejsce zajmuje możliwość łatwego i szybkiego zwrotu towaru – 36%, wiarygodność operatora płatności – 24% i duży wybór form płatności – 19%. Pozostałe czynniki podało tylko 7 % respondentów.

Biorąc powyższe pod uwagę, planując sprzedaż produktów w Internecie warto sprawdzić w jakich cenach oferują je lub podobne produkty inne podmioty. Jeżeli nie jesteśmy w stanie zaoferować takiej samej lub lepszej ceny, warto rozważyć rezygnację z wejścia na ten rynek.

Odmienność strategii produktu i ceny w sklepie stacjonarnym a internetowym

Najważniejszym jest jednak zrozumienie różności między strategią produktu i ceny w sklepie stacjonarnym i internetowym. Otwierając sklep stacjonarny w średniej wielkości mieście prawdopodobnie jedną z lepszych strategii byłby wybór produktów popularnych marek, które wszyscy znają. Jeżeli produkty te sprzedawalibyśmy nieznacznie np. 5 – 10% drożej niż sklep, który jest oddalony o kilkanaście kilometrów, prawdopodobnie nikt nie zrezygnowałby z tego powodu z zakupu. Przede wszystkim z wysokim prawdopodobieństwem nie wiedziałby, że sklep ten oferuje dokładnie te same produkty, a nawet przy założeniu wiedzy, rzadko komu opłacałoby się poświęcać czas i pieniądze na podróż w obie strony do konkurencyjnego sklepu. Zupełnie inna sytuacja jest w przypadku sklepu internetowego, gdzie otwierając sklep z produktami popularnych marek będziemy realnie konkurować z olbrzymią ilością innych podmiotów oferujących ten produkt. Sprawdzanie oferty przez klienta w różnych miejscach sprowadza się właściwie do kilku kliknięć myszką, a koszty i czas poświęcony na tą czynność jest praktycznie znikomy.[1]

[1] http://komercyjnie.com/marketing-mix-w-ecommerce/

Z jakich mediów społecznościowych korzystać?

Media społecznościowe to portale internetowe, w których internauci odpowiadają za tworzenie treści. Media społecznościowe są tylko narzędziem i to użytkownicy są odpowiedzialni za to, w jaki sposób są wykorzystywane, jakiego typu treść się na nich pojawią oraz w którym kierunku się rozwijają. Dzięki temu mechanizmowi internauci są bardziej zaangażowani i prowadzi to do budowania zarówno ogólnych, jak i specjalistycznych społeczności.[1]

Media społecznościowe na świecie

Szacuje się, że w Polsce, aż 45% internautów aktywnie korzysta z mediów społecznościowych (dane na styczeń 2018 r.). Jest to tak duża grupa osób, że nie sposób zignorować to medium. Liczba serwisów społecznościowych jest tak duża i dynamicznie się zmienia, że trudno jest ją określić. Jest jednak kilka najpopularniejszych mediów społecznościowych, które akumulują zdecydowaną większość internautów wykorzystujących media społecznościowe.[2] Poniższy wykres przedstawia liczbę użytkowników najpopularniejszych mediów społecznościowych globalnie – na całym świcie (dane na czerwiec 2018 r.)

Globalna liczba aktywnych użytkowników najpopularniejszych serwisów społecznościowych w mln.

Liczba użytkowników mediów społecznościowych

Źródło: Opracowanie własne na podstawie statista.com .

Jak widać najpopularniejszym medium społecznościowym na świecie jest Facebook z liczbą 2, 196 mld. użytkowników. Kolejne miejsce zajmuje serwis bazujący przede wszystkim na udostępnianych filmach z liczbą 1, 9 mld. aktywnych internautów. Pozostałe portale społecznościowe funkcjonują najczęściej jako aplikacje na urządzenia przenośne. Dwa z nich służą do wysyłania, najczęściej prywatnych wiadomości, lecz mają również inne funkcjonalności. WhatsApp ma 1, 5 mld. użytkowników, a Messenger 1, 3 mld. Ostatnim wymienionym na liście serwisów jest Instagram, który służy głównie do publikowania zdjęć z krótkim opisem oraz typowymi dla siebie znacznikami, zwanymi hasztagami, jego liczba aktywnych użytkowników to ok. 1 mld. Kolejny wykres poniżej przedstawia najpopularniejsze pod względem użytkowników media społecznościowe wśród Polaków.

Media społecznościowe w Polsce

Liczba aktywnych użytkowników najpopularniejszych serwisów społecznościowych wśród Polaków w mln.

Liczba polskich użytkowników mediów społecznościowych

Źródło: Opracowanie własne na podstawie statista.com .

Jak widać na wykresie rozkład popularności mediów społecznościowych wśród polskich internautów jest dosyć podobny do globalnego. Wyraźna zmiana jest jedynie między Messenger a WhatsApp. Są to aplikacje, które spełniają bardzo podobne funkcje. Warto jednak zaznaczyć, że Messenger to narzędzie, które ma duży związek z Facebookiem, ponieważ umożliwia komunikację z osobami korzystającymi z chatu Facebooka.

Czy warto korzystać z mediów społecznościowych?

Obecność sklepów internetowych w mediach społecznościowych nie jest przejawem innowacji, jest to standard, który każdy administrator powinien spełnić. Brak profilu danej marki w mediach społecznościowych jest podejrzany i może wiązać się z utratą zaufania przez potencjalnych klientów. Oczywiście nie sposób prowadzić aktywne działa na wszystkich mediach społecznościowych, dlatego warto wybrać te, które są najpopularniejsze w obszarze geograficznym, w którym funkcjonuje dany podmiot. Oprócz lokalizacji, warto sprawdzić dane statystyczne wybranych portali społecznościowych, aby dopasować je do swojej grupy docelowej.

[1] https://nowymarketing.pl/a/6758,s-social-media-encyklopedia-marketingu .

[2] https://www.statista.com/statistics/282846/regular-social-networking-usage-penetration-worldwide-by-country/ .

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie witryny internetowej rozumiane jest również jako jej optymalizacja, o której była mowa w artykule: Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych. W tym wpisie wykorzystana zostanie definicja pozycjonowania jako działań innych, niż te związane z modyfikacją własnej witryny internetowej.[1] Warto odróżniać te pojęcia, ponieważ wyszukiwarki internetowe w bardzo obszerny sposób podają wytyczne co do optymalizacji witryny internetowej, a oficjalne informacje związane z pozycjonowaniem są bardzo pobieżne i mocno ograniczone.[2]

Link building – linkowanie zewnętrzne

Pozycjonowanie to przede wszystkim link building – czyli linkowanie zewnętrze, pozyskiwanie odnośników URL do docelowej witryny z zewnętrznych stron internetowych. Istnieją dwa typy pozycjonowania jest to White Hat SEO oraz Black Hat SEO, pierwszy dotyczy pozycjonowania zgodnego z wytycznymi wyszukiwarek internetowych, drugie pozycjonowania niezgodnego z tymi wytycznymi. Rzadszym pojęciem jest Grey Hat SEO, które jest wykorzystaniem Black Hat SEO, ale w jedynie w takim stopniu, aby algorytmy wyszukiwarki nie nałożyły kary na daną witrynę.[3] Warto dodać, że założenie Grey Hat SEO nie zawsze się sprawdza i może skutkować nałożeniem kary przez wyszukiwarkę, szczególnie zdarza się to w okresie tuż po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki.[4]

White Hat SEO, a Balck Hat SEO

W rzeczywistości świadome działania pozycjonerskie typu White Hat SEO nie istnieją. Wyszukiwarkom internetowym zależy na optymalizacji witryn przez ich administratorów zgodnie z wytycznymi, jednak nie na celowym pozyskiwaniu linków zewnętrznych. Wyszukiwarki internetowe mają zwracać jak najbardziej jakościowe wyniki użytkownikom. Algorytmy wyszukiwarek ustalają pozycje wyświetlania się wyników wyszukiwania w wysokim stopniu na bazie jakości i ilości linków, które odnosiły się do danej witryny. Wysoka jakość wyników nie będzie możliwa, w przypadku, gdy administratorzy witryn internetowych, poprzez sztuczne działania będą mogli wpływać na te wyniki. Z tego wynika konflikt interesów, między administratorami witryn internetowych, a wyszukiwarkami internetowymi. Niemal każdy właściciel strony internetowej chce, aby była ona jak najwyżej w wyszukiwarce internetowej, administratorom wyszukiwarek internetowych, zależy natomiast, aby w wysokich wynikach ukazywały się jedynie najbardziej wartościowe dla internautów źródła informacyjne. Tak więc administratorzy witryn próbują „oszukiwać” algorytmy wyszukiwarek internetowych, a najczęściej korporacje związane z wyszukiwarkami, próbują zapobiec tym oszustwom.[5]

Pozycjonowanie White Hat SEO

Celowa, sztuczna technika pozycjonowania White Hat SEO, właściwie nie istnieje. White Hat SEO występuje wtedy, gdy dana witryna tworzy treści, które interesują internautów, w tym także administratorów innych witryn internetowych. Skutkiem tego jest naturalne, przypadkowe z punktu widzenia pozycjonowania, udostępnianie odnośników do danej witryny. Wyszukiwarki internetowe, np. roboty Google, wnioskują, m.in. na podstawie tych linków, że jest zainteresowanie witryną i przez to umieszczają ją wyżej w tzw. SERPach (z ang. Search Engine Result Page), czyli swoich wynikach wyszukiwania. Oczywiście administrator swojej strony również może dodawać odnośniki do swojej witryny na innych stronach, jednak jeżeli robi to w celu podniesienia wyników wyszukiwania lub promocji swojej witryny, a nie w celu dostarczenia wartości innym internautom, nie jest to uważane za metody White Hat SEO.[6]

Pozycjonowanie Black Hat SEO

Metody Black Hat SEO są to bardzo intensywne i nieostrożne próby oszukania algorytmu wyszukiwarek internetowych. Najpopularniejszą z nich, która jest powszechna do dzisiaj to pozyskiwanie linków do danej witryny ze sztucznie utworzonych w tym celu zapleczy, czyli stron, których treść powstała właściwie tylko po to, aby zamieścić w nich te odnośniki. Zaplecza SEO, bo tak nazywa się zbiór tego typu stron, są bardzo często wykorzystywane przez podmioty oferujące usługi pozycjonowania. Jeszcze bardziej skrajnym przypadkiem Black Hat SEO są zaplecza, których większość treści jest do siebie podobna. Czyli np. z jednego unikalnego tekstu poprzez jego automatyczne modyfikowanie – zamianę kolejności fraz i korzystanie z synonimów, powstaje duża ilość kolejnych tekstów. Innymi metodami typu Black Hat SEO jest kamuflowanie linków oraz treści na witrynach internetowych, tak aby nie były widoczne przez internautów, lecz tylko przez roboty Google np. poprzez ustawianie tego samego koloru czcionki jak tło witryny lub dodawanie odnośnika URL, który w żaden sposób nie jest wyeksponowany od reszty tekstu.

Pozycjonowanie Grey Hat SEO

Grey Hat SEO, jak sama nazwa sugeruje to techniki, które łączą Black i White Hat SEO i w rzeczywistości, jeżeli korzystamy z usług rzetelnego podmiotu zajmującego się pozycjonowaniem, właśnie ta metoda zostanie wykorzystana. Jest to próba naśladownictwa naturalnego procesu pozyskiwania linków. W tym przypadku równie często wykorzystuje się zaplecza SEO, lecz takie, które do złudzenia, szczególnie algorytmom wyszukiwarek internetowych, przypominają zwykłe witryny internetowe np. informacyjne strony internetowe.

Jak wybrać firmę SEO?

Nie wiesz jak wybrać firmę SEO? Efficient Solutions jest pierwszą niezależną organizacją, która pomaga dobrać najbardziej optymalne rozwiązania dla Twojego biznesu. Kliknij, aby skontaktować się z nami, pomożemy Ci bezpłatnie wybrać najbardziej wydajną firmę pozycjonerską dla Twojej witryny internetowej.

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych

[2] https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=pl

[3] https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/black-hat-seo-kontra-white-hat/

[4] M. Maltraversi, SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa 2017, s. 333 – 346

[5] M. Maltraversi, SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa 2017, s. 347-355

[6] Ibidem, s. 365-390

Zarządzanie stanami magazynowymi

Problem w zarządzaniu stanami magazynowymi

Zarządzanie stanami magazynowymi to temat bardzo często lekceważony przez mikroprzedsiębiorstwa zakładające sklepy internetowe. Rzeczywiście, jeżeli sprzedaż detaliczna i wysyłka odbywają się z jednego miejsca, a stany sklepu oparte są tylko o jeden magazyn, nie ma większego problemu w ręcznej obsłudze stanów magazynowych. Problem zaczyna się w przypadku rozwoju przedsiębiorstwa, otwarcia nowego sklepu detalicznego lub kolejnego internetowego. Proces komplikuje się również, gdy sklep internetowy zaczyna bazować na zewnętrznych stanach magazynowych – np. swojego dostawcy.

Kompatybilność systemów do zarządzania systemami magazynowymi

Większość oprogramowań sklepów internetowych posiada systemy do zarządzania systemami magazynowymi, jednak warto sprawdzić, czy będą one kompatybilne z obecnie używanymi, zarówno przez przedsiębiorstwo jak i kluczowych dostawców, systemami do zarządzania systemami magazynowymi. Niezbędne jest również sprawdzenie, w jaki sposób oznaczać wprowadzane do sklepu internetowego produkty, aby możliwa była automatyczna synchronizacja ich atrybutów (np. kolorów, rozmiarów) z danym systemem magazynowym.[1]

Udostępnianie list produktów do narzędzi sprzedażowych

Ponieważ narzędzia pozwalające na sprzedaż w Internecie m.in. takie jak marketplace[2], porównywarki cenowe, serwisy ze zniżkami i kuponami stanowią znaczącą część wartości rynku e-commerce, nie można ich ignorować. Najlepszym przykładem jest serwis Allegro, marketplace, który w 2016 roku osiągnął 39% udziałów w obrotach na rynku e-commerce w Polsce ogółem. [3] Oprogramowanie sklepu internetowego powinno umożliwić udostępnianie na bieżąco uaktualnianych list produktów, w odpowiednich formatach i strukturach, które będą zgodne z wybranymi narzędziami sprzedażowymi.

[1] https://www.sente.pl/zarzadzanie-logistyka-w-sklepie-internetowym/

[2] http://www.e-commercemanager.pl/2017/06/marketplace-co-to-jest-definicja.html

[3] http://aukcjostat.pl/

Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych

Organiczny ruch

Organiczny ruch z wyszukiwarek internetowych to w większości przypadków sklepów internetowych główne źródło wejść na stronę.[1] Z tego względu optymalizacja witryny internetowej dla wyszukiwarek internetowych jest niezbędna. Temat ruchu z wyszukiwarek internetowych zostanie szerzej opisany w artykułach poświęconych promocji i PR e-sklepów.

Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych to aspekt, który powinien zostać przemyślany podczas wyboru oprogramowania sklepu internetowego. Platforma sklepu internetowego, która fabrycznie lub na początku (w przypadku oprogramowania dedykowanego) nie będzie zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych, będzie wymagała modyfikacji.

Poprawna indeksacja strony w wyszukiwarkach internetowych

Jest wiele elementów witryny internetowej, które mają wpływ na jej poprawną indeksację w wyszukiwarkach internetowych. Zacznijmy od poprawnie oznaczonego i podzielonego tekstu, w tym celu używa się znaczników HTML, czyli hipertekstowego języka znaczników.  Tekst powinien mieć poprawnie przypisane nagłówki odpowiednio H1, H2. Oznacza się nimi tytuł tekstu na danej stronie oraz podtytuły. Znacznikiem „title” oznacza się natomiast tytuły całych podstron. Kolejnym elementem są opisy „metadescritpion”, jest to tekst, który z dużym prawdopodobieństwem pojawi się na liście wyników wyszukiwania przeglądarki, z tych względów musi być do niej dopasowany, nie tylko objętościowo.[2]

Inną bardzo ważną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę to adresy ULR do podstron. Ważne, aby były one czytelne dla użytkowników, nie były zbyt długie, nie zawierały znaków specjalnych, ani polskich oraz zgadzały się z zawartością podstrony. Np. zamiast adresu URL: http://www.mojadomena.pl/#522=14&id=1414 adres: http://www.mojadomena.pl/o-mnie/projekty.[3]

Wcześniej przytoczony, pośrednio zależny od serwerów, czas wczytywania się strony to również temat związany z optymalizacją witryny internetowej. Bardzo duży wpływ na czas wczytywania się strony mają zamieszczone na niej grafiki. Oprogramowanie sklepu internetowego powinno automatycznie odpowiednio je kompresować i modyfikować do najoptymalniejszego formatu, który pozwoli na szybkie wczytywanie się witryny internetowej.[4]

Wewnętrzne linkowanie witryny

Kolejnym aspektem zoptymalizowanego sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarek internetowych jest poprawne wewnętrzne linkowanie jego podstron. Dotyczy to przede wszystkim menu sklepu, które posiada niemal każdy sklep w sieci Internet. Ważne jest jednak, aby menu było tworzone w formie tekstowej oraz czytelnej przez roboty wyszukiwarek internetowych. Należy m.in. unikać menu tworzonego z wykorzystaniem obrazków lub technologii Flash. Ta sama zasada dotyczy również innych, wartościowych treści zamieszczanych na witrynie internetowej.[5]

[1] https://ekomersiak.pl/10-najlepszych-zrodel-ruchu-w-sklepie-internetowym/

[2] M. Maltraversi, SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa 2017, s. 133-164

[3] Ibidem, s. 214-218

[4] https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo

[5] Ibidem

Jak znaleźć programistów?

Programiści – kluczowi partnerzy e-biznesu

Programiści niemalże dla każdego e-biznesu są kluczowymi partnerami. To od nich w wysokim stopniu zależy sprawność systemów IT oraz ich bezpieczeństwo. Szczególnie w przypadku wyboru pudełkowego otwartego oprogramowania sklepu internetowego. Istnieją 3 opcje współpracy z programistami. Współpraca z freelancerem, współpraca z firmą programistyczną lub zatrudnienie programisty wewnątrz organizacji.

Współpraca z freelancerem

Pierwszy przypadek jest najczęściej najtańszy. Freelancer to osoba szukająca dorywczych zleceń, nie mająca jeszcze wytworzonej marki ani renomy. Freelancer to często osoba, która nie jest jeszcze specjalistą w danej dziedzinie, ucząc się przy okazji tworzy nowy projekt. Z tego względu cena projektu może być znacznie niższa w porównaniu, gdyby robiła to osoba z dłuższym stażem. Oczywiście przy tego typu współpracy, z powodu niskiego doświadczenia wykonawcy jakość projektu może być niższa. Przez to, że przyjmujący zlecenie ma poczucie anonimowości (nie ma jeszcze marki, wielu opinii i nie jest znany w branży) trzeba brać pod uwagę, że projekt może zostać niedokończony, a kontakt z zleceniobiorcą przerwany.[1]

Współpraca z firmą programistyczną

Firmy programistyczne zatrudniające więcej niż jedną osobę przeciętnie są droższe niż freelancer. Mają one natomiast pewną markę, opinie oraz portfolio. Firma programistyczna najczęściej posiada również koordynatora projektu, co ułatwia współpracę i kontakt pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcami. Korzystając z firmy programistycznej możemy być bardziej pewni, że nie urwie nam się z nią kontakt lub nie dokończy zleconego projektu.[2]

Zatrudnienie programisty wewnątrz organizacji

Ostatnim sposobem współpracy jest po prostu zatrudnienie programisty wewnątrz organizacji. W takim przypadku kontakt z wykonawcą jest najlepszy i możemy mieć nad nim wysoką kontrolę. Warto jednak pamiętać, że programiści są najczęściej wyspecjalizowani w jednej dziedzinie np. w frond-end lub back-end, z tego względu będą w stanie dokonać modyfikacji tylko części elementów na stronie.[3]

[1] https://www.computerworld.pl/news/Czy-freelancing-w-IT-w-Polsce-sie-oplaca,359656.html

[2] https://convertis.pl/jak-pracujemy/

[3] http://itlt.pl/na-jakich-warunkach-warto-zatrudniac-kadre-it/

Jak wybrać hosting?

W przypadku, gdy dostawca oprogramowania sklepu internetowego nie jest odpowiedzialny również za jego hosting, leży on po stornie właściciela e-sklepu. Hosting jest bardzo ważnym aspektem sklepu internetowego, od niego zależy możliwość wyświetlania witryny, oddziałuje na prędkość wczytywania się witryny oraz bezpieczeństwo danych zarówno dot. organizacji jak i internautów.

Istnieją 3 podstawowe typy serwerów: serwer współdzielony, Serwer VPS (ang. Virtual Private Server) czyli prywatny wirtualny serwer oraz serwer dedykowany. W ostatnim czasie rozwija się również usługa hostingu w chmurze.[1]

Hosting współdzielony

Hosting współdzielony, jak sama nazwa wskazuje polega na współdzieleniu zasobów serwera na wielu, najczęściej niezależnych użytkowników. Generalnie hosting współdzielony wychodzi korzystnie. Największym problemem jest sytuacja, w której każdy z użytkowników wykorzystuje w wysokim stopniu serwer, w tym samym momencie, dlatego, że podziałowi podlega nie tylko przestrzeń, ale również transfer, moc obliczeniowa procesorów, pamięć RAM i oprogramowanie. Ponieważ w przypadku serwera współdzielonego korzysta się z tego samego środowiska, właściwie nie ma możliwości dostosowania go do oprogramowania sklepu internetowego.[2]

Hosting VPS

W przypadku hostingu typu VPS również występuje dzielenie jednej maszyny, jednak na innych warunkach. Każdy użytkownik ma przydzieloną konkretną ilość zasobów oraz własne środowisko, dlatego w założeniu nie ma możliwości, aby wysokie wykorzystanie serwera przez jednego użytkownika zakłóciło możliwości drugiego usługobiorcy. Serwery VPS w większości przypadków można również zoptymalizować do swoich potrzeb m.in. poprzez wybór systemu operacyjnego środowiska.[3]

Serwer dedykowany

Serwer dedykowany jest to dzierżawa jednej konkretnej maszyny. Dzięki temu jesteśmy niemal całkowicie niezależni od innych użytkowników. W przypadku serwera dedykowanego możliwa jest jego całkowita personalizacja, a co za tym idzie optymalizacja do danego oprogramowania sklepu internetowego. Jednym z minusów serwera dedykowanego, jest płacenie za niego bez względu na to, w jakim stopniu wykorzystujemy jego moc obliczeniową. Warto jednak zastanowić się w jakim stopniu wykorzystujemy moc obliczeniową własnego, prywatnego komputera i czy z tego powodu zamienilibyśmy go na gorszy.

Serwer w chmurze obliczeniowej

Ostatnim, relatywnie nowym rozwiązaniem i coraz bardziej popularnym na Polskim rynku, jest serwer w chmurze obliczeniowej. Z pozoru przypomina on serwer współdzielony, jednak daje znacznie więcej możliwości. W przypadku chmury każdy użytkownik najczęściej korzysta ze swojego własnego środowiska, koszty zasobów zależą jedynie od ich realnego wykorzystania. Najważniejszym aspektem chmury obliczeniowej, jest jej skalowalność np. w przypadku, gdy w jednym momencie na naszą witrynę wejdzie bardzo dużo internautów, zostaną jej przypisane dodatkowe zasoby, które mają zapobiec spowolnieniu wyświetlania się witryny.[4]

Wybór serwerów

Wybór serwerów nie jest łatwym zadaniem, powyższe informacje to tylko część wiedzy dotyczącej hostingu. Nawet najlepsza maszyna nie zapewni odpowiedniego wczytywania się witryny internetowej jeżeli będzie położona w mocno oddalonej lokalizacji. Przy wyborze firmy hostingowej warto również sprawdzić w jakim stopniu usługodawca spełnia wymogi dot. bezpieczeństwa danych, szczególnie osobowych. Warto zaznaczyć, że szybkość wczytywania się witryny internetowej nie jest zależna jedynie od jej hostingu.

Jaki hosting wybrać w 2020 roku?

Jako Efficient Solutions w 2020 roku możemy polecić serwery VPS oraz serwery dedykowane Hitme, przede wszystkim dlatego, że to również nasz wybór i obecnie przeglądana strona opiera się właśnie o hosting tej firmy. Kryterium wyboru był stosunek ceny do jakości hostingu.

W przypadku hostingu w chmurze polecalibyśmy serwery Smarthost lub ewentualnie Dhosting. Dokonując obecnie wyboru hostingu w chmurze musimy liczyć się z możliwością niższej stabilności serwerów, niż w przypadku serwerów VPS lub dedykowanych. Tego typu rozwiązania są dynamicznie modyfikowane i rozwijane, co wiąże się z wieloma zmianami, które mogą odbić się na dostępności naszych usług.

[1] http://www.komputerswiat.pl/poradniki/internet/strony-internetowe/2015/07/rodzaje-hostingow.aspx

[2] https://www.kei.pl/blog/jak-wybrac-hosting/

[3] https://homecloud.pl/support/co-to-jest-serwer-vps/

[4] T. Ejtminowicz, Technologia w e-commerce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013, s. 184 – 189

 

Jak wybrać oprogramowanie sklepu internetowego?

Jednym z najważniejszych aspektów w fazie planowania sklepu internetowego jest wybór jego oprogramowania. Podstawowe typy oprogramowania sklepu internetowego to: oprogramowanie pudełkowe otwarte, oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy – rozwiązanie SaaS (z ang. Software as a Service) oraz oprogramowanie dedykowane.

Oprogramowanie pudełkowe otwarte

Oprogramowanie pudełkowe otwarte, to gotowy do zainstalowania na serwerze, darmowy sklep internetowy. Tego typu rozwiązanie często dostosowuje się do użytkownika, nie tylko przez konfigurację, ale również darmowe lub płatne aplikacje i modyfikacje programistyczne. W tym przypadku za całe oprogramowanie, jego modyfikacje, a w szczególności aktualizacje odpowiada jego użytkownik.[1]

Oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy

Oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy to gotowe rozwiązanie, które nie wymaga instalacji na własnym serwerze. Sklep internetowy można obsługiwać od razu po zawarciu umowy z dostawcą z poziomu przeglądarki internetowej. Za hosting, wprowadzanie zmian oraz aktualizacje odpowiedzialny jest dostawca. Oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy to rozwiązanie bazujące na bazie chmury obliczeniowej, jest ono odpłatne w formie abonamentu, który jest zależny od poziomu wykorzystania usługi. W przypadku tego typu rozwiązania występuje efekt „zamknięcia konsumenta”[2] (z ang. customer lock-in), użytkownik jest w wysokim stopniu skazany na dostawcę usługi, w przypadku chęci zmiany firmy obsługującej, zmuszony jest zmienić oprogramowanie sklepu internetowego, co wiąże się z wysokimi ekonomicznymi kosztami wyjścia.[3]

Oprogramowanie dedykowane

Oprogramowanie dedykowane to program, który jest tworzony od początku dla użytkownika, przez wybrany podmiot. Stworzony program umieszcza się na wybranych serwerach. Jest to najbardziej kosztowne rozwiązanie, ponieważ napisanie kodu sklepu jest czasochłonne. W tym przypadku występuje najsilniejszy efekt „zamknięcia konsumenta”. W zależności od umowy, modyfikacje w sklepie może wprowadzać jego dostawca lub wybrany przez użytkownika podmiot. W rzeczywistości jednak, wprowadzanie zmian w oprogramowaniu przez podmioty inne niż jego twórca, jest bardzo ciężkie i może prowadzić do błędów związanych z niską znajomością kodu. W sklepie dedykowanym występują wysokie bariery wejścia, ponieważ przygotowanie takiego sklepu jest kosztowne oraz odroczone w czasie. Ze względu na trudność w zmianie podmiotu obsługującego sklep, bariera wyjścia jest również wysoka. Dedykowany sklep internetowy umożliwia jednak dokładne dopasowanie go do potrzeb użytkownika, z tego względu jest wybierany przez podmioty, które oferują skomplikowane lub nietypowe produkty.[4]

Udział oprogramowań sklepów internetowych w polskim rynku.

Oprogramowania sklepów internetowych w Polsce

Źródło: Opracowanie własne na podstawie https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Powyższy wykres przedstawia udział różnych oprogramowań sklepu internetowego na polskim rynku. Najpopularniejszym jest Presta Shop jest to oprogramowanie pudełkowe otwarte, korzysta z niego w Polsce ponad 13 tysięcy sklepów internetowych. Oprogramowanie to pochodzi z Francji, wykorzystuje technologię PHP oraz MySQL.

Drugim, w kategorii udziału w rynku jest Shoper jest to oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy, korzysta z niego blisko 8 tysięcy polskich sklepów internetowych. Oprogramowanie dostarczane jest przez polską firmę. Warto zaznaczyć, że Shoper występuje również w formie oprogramowania pudełkowego otwartego, jednak wykorzystywanie jej jest coraz większą rzadkością.

Kolejną platformą z 6% udziałem w polskim rynku jest osCommerce jest to oprogramowanie pudełkowe otwarte. Z osCommerce korzysta w Polsce niecałe 3 tysiące sklepów internetowych, oprogramowanie pochodzi z Niemiec.

Bardzo podobny udział w rynku bo również 6% ma oprogramowanie Magento jest to także oprogramowanie pudełkowe otwarte. Magento pochodzi ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

5% udział w runku z liczbą ponad 2 tysięcy sklepów internetowych jest Wix Stores jest to oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy. Program pochodzi z Izraela i w ostatnim czasie dynamicznie zwiększa swój udział w rynku.

Bardzo podobny udział ma oprogramowanie Open Cart jest to oprogramowanie pudełkowe otwarte, które pochodzi z Wielkiej Brytanii.

Przedostatnią platformą uwzględnioną na wykresie z 4% udziałem w rynku i ok. 1,6 tysiącami polskich sklepów jest SOTE. Jest to polskie oprogramowanie pudełkowe otwarte, które w ostatnim czasie pojawiło się również jako oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy.

Ostatnią platformą pod względem udziału na polskim rynku sklepów internetowych na omawianym wykresie jest IAI Shop. Anglojęzyczna nazwa może prowadzać w błąd ponieważ producentem oprogramowania pudełkowego w formie dzierżawy jest polska firma. Z oprogramowania korzysta ok. 1,4 tysiąca polskich sklepów internetowych, co daje 3% udział w rynku.

Pozostałe 21% sklepów to VirtueMart (oprogramowanie pudełkowe otwarte), Shoplo (oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy), RedCart (oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy), Zen Cart (oprogramowanie pudełkowe otwarte) , WooCommerce oprogramowanie pudełkowe otwarte. 12,31% z tych 21% to sklepy nieznanych wydawców w tym również sklepy dedykowane.

Udział typów oprogramowania sklepów internetowych na polskim rynku.

Typy oprogramowań sklepów internetowych w Polsce

Źródło: Opracowanie własne na podstawie https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Powyższy wykres przedstawia procentowy udział typów oprogramowań sklepów internetowych w rynku. Największy udział bo, aż 57% sklepów internetowych wykorzystuje oprogramowanie pudełkowe otwarte. 31% to sklepy oparte o oprogramowanie sklepowe pudełkowe w formie dzierżawy. 12% to sklepy na temat których nie ma jasnej informacji, z pewnością znajdują się tam również sklepy na oprogramowaniu dedykowanym.

Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Nie ma jednego dobrego rozwiązania jeżeli chodzi o oprogramowanie sklepu internetowego, zależne jest to od potrzeb danego podmiotu. W ostatnim czasie obserwuje się coraz większy udział sklepów opartych o oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy, jest to związane z dynamicznym rozwojem chmury obliczeniowej, na której najczęściej oparte jest to oprogramowanie. Z pewnością wybór odpowiedniego do swoich preferencji oprogramowania sklepu musi być bardzo przemyślany, może on w przyszłości hamować lub wspomagać rozwój sklepu internetowego. Warto również zwrócić uwagę, że zmiana oprogramowania sklepu internetowego zawsze wiąże się z barierami wyjścia.

[1] T. Ejtminowicz, Technologia w e-commerce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013, s. 105

[2] http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2010-t-n58/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2010-t-n58-s551-559/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2010-t-n58-s551-559.pdf

[3] T. Ejtminowicz, Technologia w e-commerce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013, s. 105

[4] https://www.ekomercyjnie.pl/jakie-oprogramowanie-wybrac-dla-sklepu-internetowego-dedykowana-platforma-oprogramowanie-pudelkowe-czy-open-source/

Jak założyć sklep internetowy?

Dynamiczny rozwój rynku e-commerce

Rynek e-commerce w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Każdego roku w Polsce powstaje od 6 do 8 tys. sklepów internetowych, z których 80% zamyka się w ciągu pierwszych 3 lat swojej działalności, przeważająco z powodu nieopłacalności. Statystyki te nie powstrzymują wejść nowych podmiotów, które w 2020 roku mają osiągnąć liczbę 30 tysięcy sklepów internetowych na polskim rynku, to ok. 100% wzrost od 2016 roku![1]

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jak założyć sklep internetowy. Bezcelowa byłaby również próba ujęcia odpowiedzi w jednym artykule. Systematycznie co dwa tygodnie na blogu Efficient Solutions będą pojawiały się artykuły, które będą miały na celu poszerzyć wiedzę związaną z zakładaniem i prowadzeniem sklepów internetowych. Wiele aspektów będzie pokrywało także tematykę samych witryn internetowych bez funkcjonalności sklepów internetowych.

Aspekty techniczne sklepu internetowego

Pierwsza seria artykułów to aspekty techniczne, szczególnie sklepu internetowego, jednak zdecydowana większość dotyczy ogólnie witryn internetowych. Opisany zostanie proces wyboru odpowiedniego oprogramowania e-sklepu, wraz z porównaniem odmiennych rozwiązań. Poddane analizie zostaną najczęściej wykorzystywane platformy sklepów internetowych. Przedstawione i porównane zostaną możliwości w zakresie hostingu oraz ich wpływ na poprawność i bezpieczeństwo platform internetowych. Wytłumaczona została ważność optymalizacji witryny internetowej oraz najistotniejsze jej elementy. Przytoczony zostanie sposób integracji stanów magazynowych z e-sklepem.

Promocja i public relations

Promocja i PR jest tematyką drugiej serii artykułów. Zagadnienia te różnią się w przypadku medium jakim jest Internet. Aby je wprowadzić do tego środowiska, niezbędne są odpowiednie narzędzia. Są nimi przede wszystkim linkowanie zewnętrzne wraz z marketingiem treści, media społecznościowe i reklamy Google Ads. Szczególną uwagę zwrócono na wybrane elementy marketingu mix czyli produktowi i cenie.

Kompleksowa obsługa klientów

Kolejne artykuły będą dotyczyły kompleksowej obsługi klientów. Zwrócona zostanie uwaga nie tylko na samą komunikację z internautami i dostawy produktów, ale także aspekty prawe z tym związane. Przytoczone zostaną ostatnie zmiany w prawie e-biznesu, takie jak RODO oraz platforma ODR.

Utrzymanie i rozwój witryny internetowej

Ostatnia seria wpisów będzie związana z utrzymaniem istniejącej już witryny internetowej. Wytłumaczone zostaną procesy zbierania oraz przetwarzania danych dotyczących ruchu na stronie internetowej. Opisane zostaną istotne narzędzia, które pozwalają na wykrywanie błędów na stronie oraz na jej dalszy rozwój.

[1] https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/raport-bisnode-nt-ecommerce-w-polsce-2016/